Autor: Miroslaw Owczarek (owcz_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Tue 24 Feb 1998 - 13:35:36 MET

> Co do literatury - jestem zainteresowany - podaj tytuly i ceny tych
> ktorych chcesz sie pozbyc ,napisz czy bylbys sklonny wykonac i przeslac
> kserokopie wybranych pozycji.

O pozbyciu sie nie ma mowy, na temat kserokopii mozemy porozmawiac. Wysle Ci liste moich pozycji. Niestety nie mam rzeczy najnowszych.

> Jak okreslic jakosc wegla drzewnego ( zawartosc cukru w cukrze :))ten
> grillowy jest podobno lisciasty , lecz trudno oczekiwac informacji o
> temperaturze wypalania .

Poruszony problem szybkosci spalania wydaje sie byc ciekawy. Pomine teorie spalania prochu czarnego by nie wydluzac listu. Z punktu widzenia przeznaczenia istnieja 2 rodzaje prochu cz.: - do ladunkow palacych sie,
- do ladunkow o przeznaczeniu kruszacym. Interesuje nas tylko druga grupa, gdyz takie bylo pytanie. Na latwosc zapalenia i szybkosc spalania wplywa znaczaco rodzaj wegla drzewnego, przy czym decydujacym czynnikiem sa te skladniki ktore da sie wyekstrachowac rozpuszczalnikami organicznymi. Im jest ich wiecej tym wolniejsze spalanie.
Drugim czynnikiem jest temperatura wytlewania wegla. Im nizsza temperatura wypalani tym wieksza zawartosc pierwiastkow H, O, N. Decydujacy wplyw ma tutaj wodor i najlepiej zeby go bylo >3.5% (O+N > 15%). Im wiecej H tym latwiej zapalic wegliel i tym nizsza temperatura zaplonu. Temperatura wypalania w tym wypadku powinna wynosic 280-350 C, co odpowiada barwie brunatnej wegla (czasami spotyka sie go w grilowym). Ale kazdy kij ma dwa konce, nizsza temperatura - wiecej pozastalosci smolistych. Sprzecznosc miedzy tymi dwoma punktami rozwiazuje sie dobierajac gatunek drewna: lekkie i porowate (topola, olcha, leszczyna, kruszyna, lodygi niektorych traw).
Szybkosc palenia zwieksza mielenie ukladow binarnych: saletra/wegiel 15:1,
siarka/wegiel 10:7.
Oczywiscie mielenie w mlynie kulowym (kule z brazu). Latwiej zapala sie proch w ktorym zastosowana mieszanine eutektyczna KNO3/NaNO3 ale taki proch jest bardziej higroskopijny. Wegiel drzewny brunatny takze jest higroskopijny.

Ktos wspomnial o prochu bezdymnym lecz zapomnial dodac, ze pod cisnieniem atmosferycznym proch czarny spala sie szybciej od nitrocelulozowego. W ukladach zamknietych np. 150 atm to co innego.

> Rowniez chodzi mi o nadchloran amonu...

J. Supniewski, Preparatyka nieorganiczna, sa tam dwie reakcje.

Elektroliza chlorku potasu czy chloranu do nadchloranu owszem , lecz jakie moge uzyskac ilosci ,czy elektownia nie pusci mnie z torbami...

Na przemiane 0.465g KCl w 0.763g KClO3 potrzebna jest 1 A*h. Stosowalem elektrody grafitowe (zuzywaja sie i tylko ta roznica) i prostownik samochodowy 5-amperowy. W czasie elektrolizy wydziela sie H2 i troche Cl2. Opis w pozycji wyzej.

Ciekawostka: Standard Army Black Powder KNO3/C/S - 74.0/15.6/10.4.

Mirek.