Autor: Marek Podsiadlowicz (pmarco_at_do.poznan.tpsa.pl)
Data: Thu 19 Feb 1998 - 18:06:13 MET

Miroslaw Owczarek wrote:

> Istnieje spora literatura na temat prochu czarnego. Nie wiem w jaki sposob
> go otrzymywales, wiec trudno mi cos blizej powiedziec. Jakiego uzyles
> wegla drzewnego (gatunek i temperatura wypalania), jaki byl udzial
> ziarnowy poszczegolnych frakcji wegla, jaki byl sposob mieszania, czy
> stosowales ugniatanie?
> Jezeli zalezy Ci tylko na szybkosci palenia zrob proch chloranowy.
> Rozumiem, ze chodzi o nadchloran i chloran potasu (nie amonu). Powinny byc
> dostepne w hurtowniach odczynnikow chemicznych bez problemu. KClO3
> [...]

Co do literatury - jestem zainteresowany - podaj tytuly i ceny tych ktorych chcesz sie pozbyc ,napisz czy bylbys sklonny wykonac i przeslac kserokopie wybranych pozycji .Przekopalem niezla ilosc bibliotek ( oprocz bibliotek uczelni chemicznych )to co udalo mi sie skopiowac to mam ,lecz jest tego niewiele ( np . w jedynej pozycji jaka posiadam pana Smolenskiego niewiele jest na temat prochu cz. ) Jak okreslic jakosc wegla drzewnego ( zawartosc cukru w cukrze :))ten grillowy jest podobno lisciasty , lecz trudno oczekiwac informacji o temperaturze wypalania .
Zdaje sobie sprawe ze proch komerc. jest urabiany na gniotownikach i prasowany w placki prochowe itd ... ale na mala skale jest to pomysl chyba nie do wykorzystania ( uzywalem tez na probe duzej maszynki do miesa dla goracego ciasta prochowego ale myslalem ,ze sie zakrece - po tej operacji wiazalem sznurowadla na stojaco :))).proch wyszedl kiepski. Proch chloranowy , chyba niebezpieczny - w pirotecznice ludzie uzywaja tzw .H3 ( wegiel drzewny ,nadchloran ) ale tylko do burst'ow ( i to tylko dla niektorych kalibrow ) ,jako ladunek wyrzycajacy sie nie nadaje .
Rowniez chodzi mi o nadchloran amonu ( niezle kompozycje niebieskie z zastosowaniem benzoesanu miedzi ).Co do Twojej propozycji korzystania z hurtowni , nie znalazlem np. nadchloranu potasu w czystosci tech. a czysty do analiz ma taka cene ze chyba szkoda go do fajerwerkow , do weglanu strontu dostepu nie ma itd . Jest Hurtownia firmy Sigma -aldrich lecz nie handluja z osobami fizycznymi .Elektroliza chlorku potasu czy chloranu do nadchloranu owszem , lecz jakie moge uzyskac ilosci ,czy elektownia nie pusci mnie z torbami , gdzie to robic ( w wentylowanej piwnicy - co z uzupelnianiem wody jezeli bezobslugowo ),jakich uzyc elektrod zamiast platyny , jakie powinny byc wlasciwe prady i napiecia dla poszczegolnych stadiow .Wyglada na to ze przy elektrolizie 150 zl za 500G nadchloranu potasu w hurtowni to dobra cena ( moge sie mylic ). Podobno sole strontu uzywane sa w cukrownictwie , czy ktos wie do czego i w jakich ilosciach ?

   Piromarek .