Autor: Karol Pilorz (akem-kpi_at_pop.lu.se)
Data: Wed 11 Feb 1998 - 10:17:16 MET

Witam,

> jeszcze jedno mi wpadlo do glowy. aluminium ulega samoczynnej pasywacji.
> czyste al utlenia sie b.szybko. moze tu chodzi o niszczenie
> warstwy tlenkowej przez weglan wapnia ? ta warstwa jest porowata.

Jak pamietam, to takie wzery widzialem w garnkach w ktorych gotowalo sie rozne roznosci, ale akurat czysta kranowe to najrzadziej. Mysle, ze to "cos" czarne na dnie to po prostu tzw. syf, czyli mowiac dokladniej czesciowo zweglone resztki produktow zywnosciowych i pokrewnych. Notabene wegiel moze byc jak najbardziej elektroda. Mamy wiec oprocz mechanizmu elektrochemicznego zwykle rozpuszczanie w kwasach organicznych i ewentualne kompleksowanie. Nie przypominam sobie takiej dziurawej powierzchni w czajnikach, ale moze nie przypatrywalem sie im zbyt dokladnie. Milego dnia,
Karol Pilorz

Dr. Karol Pilorz, current address:
Analytical Chemistry Dept.
Lund University, Box 124, 22100 Lund, Sweden fax: +46 46 2224544 tel: 2220369