Autor: Lukowski Adam PB Instytut Produkcjii Ekologicznej w Rolnictwie (adamus_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 28 Jan 1997 - 13:10:29 MET

> Czy ktos z was moglby mi wyjasnic na czym polega "znikajacy pasek"tz.
> Na kartce bialego papieru jest jakis rozowy pasek(chyba namalowany), gdy sie na niego chuchnie to zanika lecz po chwili znow sie pojawia.Jednym slowem reaguje na cieplo . Myslalem ,ze to ma cos wspolnego z papierkami lakmusowymi ,ale to chyba nie to.
> Moze ktos z was powie mi na czym to moze polegac i jak to mozna wykonac!!!
  Ja tez sadze ( jak juz dwoch kolegow napisalo ), ze pasek reaguje raczej na poziom wilgotnosci powietrza. Moglby byc to kobalt...ale z tego co pamietam wodny roztwor ma barwe rozowa i po chuchnieciu pasek by sie nie odbarwil... ( nie pamietam co to za zwiazek kobaltu by byl potrzebny, ale w postaci bezwodnej chyba ma barwe niebieska ). Poza tym jest pewnie wiele innych zwiazkow , ktore nadaja sie do takich sztuczek. Pewnie szef listy jeszcze cos dorzuci na ten temat :).

                                      pa! Adam Lukowski