Autor: Baszun Jaroslaw PB Kat. Informatyki (jb_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Tue 01 Oct 1996 - 14:42:40 MET DST

On Tue, 1 Oct 1996, Pawel Kozyra wrote:

> Witam!
> Mam pewien pomysl, ale nie wiem jak sie do niego zabrac. Mam nadziej, ze
> mi pomozecie.
> Chcialbym zrobic termometr barwny do
> urzadzen chlodzacych. Chodzi o to zeby zaprojektowac uklad, ktory bedzie
> zmienial barwe np. w zakresie temperatur od 0 do -18. Moze to byc np
> uklad, w ktorym barwa zalezy od pH, ktore to zalezy od temperatury. Ale
> jaki barwnik (mieszanine polecilibyscie do prob). Ewentualnie jakas
> rownowaga reakcji syntezy jakiegos barwnika. Inny pomysl to moze ciekle
> [...]

Co do termometrow na cieklych krysztalach to oferuja je firmy farmaceutyczne jako reklamowki. Niestety sa na inny zakres (35-40st C). Wyglada to jak niewielki pasek z tworzywa sztucznego z okienkami w ktorych sa ciekle krysztaly, kazde okienko reaguje na inna temperature (co 0.5 lub 1stC), przyklada sie to na 15s do czola i na podstawie barwy okienek mozna okreslic temperature z dokladnoscia do 0.5st C ( bez lusterka albo czyjejs pomocy raczej nie da sie tego dobrze odczytac).

Pozdrawiam,
Jarek Baszun