Re: [WINNT] Problem z klawiaturą

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Problem z klawiaturą
From: "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>
Date: Wed, 21 Dec 2022 11:39:19 +0100
Roman Tyczka <romantyczka@hate.you.spammer> napisał(a):
Jest klawiatura, z dodatkowym oznaczeniem liter rosyjskich i ukraińskich. Wszystkie klawisze działają poza jednym przypadkiem. W polskim układzie nie da się wpisać wielkiego Ś. Małe ś działa, shifty działają, a Ś nie da się uzyskać. Da się przez capslocka, ale nie przez prawy alt + shift. W układzie rosyjskim lub ukraińskim wielkie bukwy się pojawiają.
Co może być przyczyną?

To może być problem sprzętowy. W tej chwili już nie jestem na 100% pewien, ale też miałem problem z tą literą i oddałem klawiaturę w ramach rękojmi. I nie chodzi o to, że była uszkodzona. Po prostu niektóre tanie klawiatury mają niski limit jednocześnie wciśniętych klawiszy, których stan są w stanie odczytać (gracze bardzo dobrze znają ten temat). Wejdź sobie na https://drakeirving.github.io/MultiKeyDisplay/ i zobacz co się dzieje jak wciskasz klawisze. Ze szczególnym naciskiem na polskie litery. Zobacz np. czym w rzeczywistości jest prawy Alt, którego używamy do polskich liter. Bukwy działają, ale czy używasz do nich Alta? W każdym razie prawie na pewno jak podłączysz inną klawiaturę to Ś magicznie zacznie działać.

Ogólnie ten problem to jest sprzętowa wersja sytuacji z niedziałającymi polskimi literami z winy programów rezerwujących sobie skrót klawiszowy konfliktujący z polską literką. W obu przypadkach problemem są producenci (z jednej strony softu a z drugiej sprzętu) nieogarniający, że są kraje, gdzie używa się prawego Alta do liter regionalnych. A pod Windowsem jest tak sytuacja, że prawy Alt jest traktowany identycznie jak lewy Alt z wciśniętym Ctrl. Zobacz, że możesz pisać polskie litery używając lewego Alta z Controlem zamiast AltGr. To chyba jest taka zaszłość z czasów jak niektóre klawiatury nie miały prawego Alta.

Więcej do czytania:
https://superuser.com/questions/592970/can-i-make-ctrlalt-not-act-like-altgr-on-windows
https://en.wikipedia.org/wiki/AltGr_key

--