Re: [WINNT] Wirtualne Win XP pod Win 10 Home - jak zrobić NAJPROŚCIEJ?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Wirtualne Win XP pod Win 10 Home - jak zrobić NAJPROŚCIEJ?
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Thu, 14 Apr 2022 01:19:43 +0200
Dnia Wed, 13 Apr 2022 22:44:11 +0200, Ewa napisał(a):

> Dzięki za informacje.
> Ja takich ambicji nie mam żeby instalować kilkadziesiąt wirtualek.

To nie ambicje ;)
To ciekawość ;)

Część z wirtualek to pomoc dla mnie, jak jakiś klient dzwoni i pyta o coś z
konkretnej dystrybucji czy wersji.
A pozostałe to takie zboczenie ;)

> Może z czasem "dorobię" się czterech: WinXP, Win7, Win11 i najnowszego
> Minta.

Mint jest niegłupi na początek. Na wirtualce działa poprawnie.

> Ile pamięci i ile dysku (rozumiem, że dynamicznego) masz przypisane
> do każdej wirtualki?

W WirtualBox można przydzielić dynamicznie, stąd też fizycznie plik zajmuje
znacznie mniej miejsca, niż zadeklarowana wielkość.
Przykładowo:
ubuntu srv - 14,5 GB
ubuntu studio - 17,0 GB
debian 14,2 GB
sparky - 15,8 GB
win 10 roboczy (SQL) - 70 GB
win xp - 2,1 GB

Deklaruję pojemności różnie, w zależności od przeznaczenia.
Dla testowego linuksa (zainstalować, sprawdzić i skasować) to wystarczy 20
GB, a dla maszyn roboczych to i ponad 200 GB. Choć czasem się zdaża, że
trzeba jeszcze bardziej rozszerzać.
Tu uwaga: instalki programów trzymam na dysku fizycznym i mapuję go w
wirtualce, bo dyski wirtualne po skasowaniu plików nie zmniejszają zajętego
miejsca. Jeśli dużo się będzie wgrywać i kasować, to plik dysku wirtualnego
będzie puchł.

Tutaj nieco "lepsze" są wirtualizery typu ProxMox czy VMware, bo od razu
zajmują pełną przestrzeń. No, ale trzeba mieć matryce SAN, aby obsłużyć
większe instalacje.

> Spróbuję sprawdzić czy Win 11 w programie Insider ma mniejsze wymagania
> niż taki poza Insiderem. ISO takiego poza w wersji Polish_x64v1 ma
> 5,08 GB. Ale to nie wszystko mówi. Trzeba sprawdzić szczegóły.

Do starszych wersji windows był program NLite - można było m.in. wyłączyć
instalacje niepotrzebnych funkcji, a co za tym idzie, znacznie odchudzić
Windows. Jednak bez znajomości różnych funkcji i ich zależności raczej nie
polecam takiej metody odchudzania.

Widzę, że program nadal żyje:
https://www.ntlite.com/
i obsługuje win aż do v.11 włącznie.

Zresztą nawet nie musisz instalować Win 11 na wirtualce - możesz pobrać
gotową maszynę:

https://developer.microsoft.com/en-us/windows/downloads/virtual-machines/

Podpinasz ją do hosta (czyli np. Virtual Boxa) i już wszystko działa.

Są takie gotowe maszyny do pobrania dla różnych systemów windows, linux i
innych.

--
Pozdrawiam.

Adam