Re: Jaki (bezpieczny) system plików wybrać dla Windows?

Autor: Grzegorz Niemirowski <gnthexfiles_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri, 18 Jan 2013 17:28:43 +0100

Krystek <spamtrap_at_krystek.art.pl> napisał(a):
> Co prawda wcześniej wysłałem ten post na grupie
> *pl.comp.os.ms-windows.vista*, ale jest ona rzadziej uczęszczana i w
> zasadzie moje pytanie ma też związek z systemami opartymi o jądro NT
> (Windows Server), dlatego pozwalam sobie zamieścić mój post jeszcze raz na
> tej grupie.

Jak najbardziej, to jest grupa o wszystkich systemach NT, czyli od Windows
NT do Windows 8.

> Intryguje mnie kwestia wyboru systemu plików dla Windows: jaki - w
> obecnych czasach - będzie najbezpieczniejszy system plików w Windows (XP
> odchodzi do przeszłości, więc pytanie tyczy się systemów Windows 7/8)?
> Najbezpieczniejszy, czyli taki, z którego np. łatwo będzie odzyskać dane
> po nieprzewidzianej awarii systemu (BSOD) czy zasilania? NTFS czy może
> exFAT?

To pytanie jest bezcelowe, ponieważ współczesnych systemów Windows nie da
się zainstalować na czymś innym niż NTFS (chyba, że sobie zwirtualizujesz).

> W obecnym systemie (Windows XP Pro) mam NTFS, ale pewnie za jakiÅ› czas
> będę miał dodatkowy komputer z Windows 7 i zastanawiam się jakie (w
> praktyce) korzyści daje exFAT i czy ktoś na co dzień używa tego systemu.

Używa się w urządzeniach przenośnych, takich jaka aparaty fotograficzne.
exFAT jest dobry tam, gdzie potrzeba prostego systemu plików a sprzęt nie
oferuje dużej mocy obliczeniowej.

> No i kwestia dysków SSD: jaki system plików jest wydajniejszy na tego typu
> nośnikach?

NTFS jest wydajniejszy i SSD nic tu nie zmienia.

Zamiast zastanawiać się, który system plików jest mniej wrażliwy na
uszkodzena dysku, rób regularnie kopie zapasowe. Nawet jeśli wybierzesz
jakiś system, który jest statystycznie mniej wrażliwy (statystycznie, bo
nigdy nie wiesz który sektor się uszkodzi) to i tak będziesz siedzieć
trzymając kciuki, żeby poszedł jakiś mniej ważny sektor. A tak masz kopię
zapasową i w razie czego sobie odtworzysz. Płytki DVD są tanie, masz też
darmowe usługi chmurowe jak Dropbox czy SkyDrive.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/