Re: jak ominąć synchronizację raid 5 w 2003 server?

Autor: diko <vox4ever_nie_chce_spamu_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 14 May 2008 - 23:35:11 MET DST

> Ciekawe jak w 10 sekund jest w stanie odczytac n-1 dysków i zapisać
> sumę kontrolną na n-dysk.
> Nie potrafię tego w ludzki sposób wyjaśnić. O ile nie są to
> dyski fabrycznie nowe, to posiadają już jakieś zapisy. Czyli ich suma
> nigdy nie będzie 0.

tak były to dyski fabrycznie nowe

> Śmiałbym twierdzić, że gdybyś wyjął jeden z dysków, to cała macierz
> padłaby. Bo nie byłoby prawidłowych sum kontrolnych.

to również testowałem po odpięciu jednego z dysków macierz dalej działał i
dane nie znik bez obaw, jak i prędkości pracy na macierzy n-1 oraz na
mcierzy w trakcie odbudowy.

> Wydajność? Jeśli myślisz o odczycie/zapisie danych przy jedoczesnym
> synchronizowaniu RAIDa - baardzo mocno.
> Jeśli dyski są czytane z prędkością ~70MB/s, to przy synchronizacji
> prędkość może spaść do ~10MB/s.

Nie wiem jak to możliwe ale po powrocie z pracy po właczeniu sprzętu proces
synchronizacji gdzieś znikł a 2003 server przestał widzieć poszczególnych
dysków fizycznych tylko widział je jako jeden dysk :( to mi nasuwa
odpowiedź, że chipset sprytnie odebrał zarządzenie programowej macierzy na
rzecz sprzętwoej realizowanej przez chipset płyty głownej.
Prawdopodobnie aby temu zapobiec musiałbym zainstalować jeszcze raz system
na kontrolerze nie RAID a np na AHCI. Tylko czy to coś zmieni w sposobie
odbsługi macierzy?

> RAID5 tym się różni (np: od RAID1), że posiada sumy kontrolne XOR.
> Każdorazowy zapis na macierzy danych wymaga obliczania sumy kontrolnej
> z pozostałych dysków.
> Przy szybkim procesorze nie powinno to spowolnić.

Też w teori takie wnioski wyciągałem lecz w paktyce zapis o prędkości
<10MB/s jest denerwujący.
Procesor się nudzi przy tej operacji pokazując maksymalne obciązenie 2%.
Gdzie szukać wąskiego gardła? Stawiam na kontrorel SATA.

> PS: drobna uwaga - przy niektórych kontrolerach RAID i tak sumy są
> przeliczane przez procesor, więc wydajność pomiędzy software a hardware
> nie jest wyczuwalna.

Obstawiam, że tak jest w moim przypadku. Tylko dlaczego procesor nie liczy
szybciej sum XOR skoro nie jest obciążony żadną inną pracą?