Re: jak ominąć synchronizację raid 5 w 2003 server?

Autor: Jacek Kalinski <jacek_kal_at_go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
Data: Wed 14 May 2008 - 19:11:19 MET DST

W artykule <g0efmt$kd4$1@news.onet.pl> maximus napisał(a):

> nVIDIA 730a
> Po stworzeniu nowej macierzy RAID5 nie ma SYNCHRONIZACJI dysk od razu jest
> gotowy w ciągu 10sek.

Ciekawe jak w 10 sekund jest w stanie odczytac n-1 dysków i zapisać
sumę kontrolną na n-dysk.
Nie potrafię tego w ludzki sposób wyjaśnić. O ile nie są to
dyski fabrycznie nowe, to posiadają już jakieś zapisy. Czyli ich suma
nigdy nie będzie 0.

> Można oczywiście wymusić synchronizację podczas użytkowania co raz
> uczyniłem, która ok 12h trwała.

Dla bardzo dużych dysków, jest to prawdopodobne. Ale nie kilka dni ;)

> Więc dla mnie dziwne jest że w programowym musi być coś co w "sprzętowym"
> nie musi być ;)

Nie chciałbym osądzać tego kontrolera, ale on mi na RAID5 nie wygląda.
Dlaczego? Napisałem wyżej.

> Pracowałem na takiej macierzy parę dni i nigdy nie właczyła się
> synchronizacja, dyski nigdy nie zapisywały niczego jeśli nie robiłem żadnych
> operacji.

Śmiałbym twierdzić, że gdybyś wyjął jeden z dysków, to cała macierz
padłaby. Bo nie byłoby prawidłowych sum kontrolnych.

> 1) Jak bardzo synchronizacja wpływa na wydajność macierzy np w %?

Wydajność? Jeśli myślisz o odczycie/zapisie danych przy jedoczesnym
synchronizowaniu RAIDa - baardzo mocno.
Jeśli dyski są czytane z prędkością ~70MB/s, to przy synchronizacji
prędkość może spaść do ~10MB/s.

> 2) Czy mogę przy mocnym CPU 4core liczyć na to, że programowy raid będzie
> szybszy niż sprzętowy realizowany przez Chipset nVIDIA 730a, ?

RAID5 tym się różni (np: od RAID1), że posiada sumy kontrolne XOR.
Każdorazowy zapis na macierzy danych wymaga obliczania sumy kontrolnej
z pozostałych dysków.
Przy szybkim procesorze nie powinno to spowolnić.

PS: drobna uwaga - przy niektórych kontrolerach RAID i tak sumy są
przeliczane przez procesor, więc wydajność pomiędzy software a hardware
nie jest wyczuwalna.

Jacek