Re: Pytanie odnośnie ważności licencji OEM.

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Fri 25 Jan 2008 - 22:29:23 MET

chiroproktolog wrote:

> W licencji, którą posiadam do Windows XP Prof OEM nie ma ani jedengo
> słowa o takim przywiazaniu do płyty - kiedy to MS wprowadził? Mozesz
> przytoczyć cytat z Twojej licencji?

Nie bezpośrednio. Informację o przywiązaniu do płyty uzyskałem telefonicznie
od konsultantki MS, należałoby więc stwierdzić, że jest to oficjalne
stanowisko firmy. Jeśli chodzi o przywiązanie do komputera, to w EULA jest
to zdefiniowane bardzo jasno dla obu wersji, BOX i OEM:

Oto fragment EULA Windows XP Pro *BOX*:

<cytat>
14. PRZENIESIENIE OPROGRAMOWANIA. Wewnętrzne. Licencjobiorca może przenieść
Oprogramowanie na inny Komputer Stacji Roboczej. Po przeniesieniu
Licencjobiorca musi
całkowicie usunąć Oprogramowanie z poprzedniego Komputera Stacji Roboczej.
Przekazanie
osobie trzeciej. Pierwotny użytkownik Oprogramowania może jednorazowo
przekazać na stałe
innemu użytkownikowi niniejszą Umowę Licencyjną i Oprogramowanie, pod
warunkiem że
nie zachowa dla siebie żadnej kopii Oprogramowania. Przekazane musi zostać
Oprogramowanie i etykieta Dowód Licencji. Przekazanie nie może być
pośrednie, na przykład
wysyłkowe. Przed przekazaniem użytkownik przyjmujący Oprogramowanie musi
wyrazić
zgodę na przestrzeganie wszystkich postanowień niniejszej Umowy Licencyjnej.
</cytat>

Natomiast to jest kluczowy fragment licencji MS Windows XP Home *OEM* (nie
mam pod ręką Pro OEM, bo mam go zainstalowanego na stacjonarce, a siedzę
teraz na notebooku, ale sądzę, że wygląda podobnie):

<cytat>
1.2 OPROGRAMOWANIE jako składnik KOMPUTERA
- przeniesienie. Niniejsza licencja nie może być używana
wspólnie, przenoszona ani używana równocześnie na
różnych komputerach. OPROGRAMOWANIE jest
licencjonowane z KOMPUTEREM jako pojedynczy produkt
zintegrowany i może być używane wyłącznie z
KOMPUTEREM. Jeśli OPROGRAMOWANIE nie jest
związane ze SPRZĘTEM, Licencjobiorca nie może używać
OPROGRAMOWANIA. Licencjobiorca może przenieść na
stałe wszystkie swoje prawa udzielone na mocy niniejszej
Umowy Licencyjnej tylko w drodze sprzedaży lub
przekazania KOMPUTERA na stałe, pod warunkiem że
Licencjobiorca nie zatrzyma dla siebie żadnych kopii
OPROGRAMOWANIA. Jeśli OPROGRAMOWANIE jest
uaktualnieniem, każde przekazanie musi także obejmować
wszystkie wcześniejsze wersje OPROGRAMOWANIA.
Przekazana musi zostać także etykieta Certyfikatu
Autentyczności. Przekazanie nie może być pośrednie, na
[...]

Oraz, dosyć istotny:

<cytat>
3. ZASTRZEŻENIE PRAW I WŁASNOŚĆ. Producent, firma
MS i ich dostawcy (łącznie z firmą Microsoft Corporation)
zastrzegają sobie wszystkie prawa nieudzielone
Licencjobiorcy w sposób wyraźny na mocy niniejszej
Umowy Licencyjnej. OPROGRAMOWANIE jest chronione
prawem autorskim oraz innymi ustawami i umowami
międzynarodowymi o ochronie własności intelektualnej.
Prawa własności, prawa autorskie i inne prawa własności
intelektualnej do OPROGRAMOWANIA należą do
Producenta, firmy MS i jej dostawców (łącznie z firmą
Microsoft Corporation). OPROGRAMOWANIE jest
licencjonowane, nie sprzedawane.
</cytat>

Pojęcie "KOMPUTER" jest zdefiniowane dosyć mgliście:

<cytat>
Używany w niniejszej Umowie Licencyjnej termin
KOMPUTER oznacza SPRZĘT, jeśli SPRZĘT jest
pojedynczym systemem komputerowym, lub oznacza
system komputerowy, z którym SPRZĘT współdziała, jeśli
SPRZĘT jest składnikiem systemu komputerowego.
</cytat>

Tym niemniej, punkt 1.2 EULA jest stosunkowo jasny.

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !
! || spk ||    www.spook.freshsite.pl      / _ """*!