Re: vista- przesadzone bezpieczeństwo

Autor: Krzysztof Kapuściński <krzysztof_at_kapuscinski.org>
Data: Mon 07 Jan 2008 - 20:09:22 MET

Piotr Krzyżański wrote:

> W żadnym przypadku tego nie chciałem napisać :). Sam widzisz, że
> ludzie pytają jak wyłączyć UAC zupełnie nie zastanawiając się po co i
> do czego służy. I wyłączą bo w pcworld napisali, że Vista to syf i nawet
> radzą jak to XP przywrócić na dysk. Jednak świadomość rośnie, bo już
> od jakiegoś czasu obserwuję więcej pytań - jak coś zrobić w XP z konta
> zwykłego użytkownika... :))
> Czasami wystarczy "postraszyć" - oglądasz dupy, ściągasz i uruchamiasz
> cracki, a masz przy tym dostęp do swojego konta bankowego, to
> się nie zdziw, jak zastaniesz je kiedyś puste ;-P

Wyłączanie różnych rzeczy to efekt przyzwyczajeń. Ktoś kiedyś mocno pracował
nad takim stanem rzeczy, nie mówię że świadomie. Niszę wytworzoną przez XP
wypełnili producenci AV, firewalli czy innych kombajnów. Niszę, którą
Microsoft zbudował odrzucając Uniksowy model bezpieczeństwa chyba ze
względów marketingowych (maksymalna prostota, brak "zbędnych" ograniczeń,
aby zainstalować, aby działało). Zauważ iż na różnych forach windowsowych
bardzo modnym tematem są: "Najlepszy antywirus", "Najlepszy firewall". Ten
problem nie istniałby jako, bez przesady, istotny problem gdyby istniała
już wcześniej należyta polityka bezpieczeństwa. Teraz czyta się, często
bezsensownie i bez jakiejkolwiek logicznej przyczyny narzekania na
utrudnienia jakie niesie za sobą Vista ponieważ z brodzika przeskoczono na
głęboką wodę. Na tychże forach nie spotkasz natomiast tematów " Podstawowa
higiena użytkowania Internetu i pracy w sieci". Mnie jako użytkownika
Internetu i komputerów jako takich cieszy zwiększające się bezpieczeństwo
systemów Windows z jednego egoistycznego powodu, dzięki temu może być mniej
śmieci w Internecie, mniej spamu o powiększaniu tego i owego czy też prób
przebicia się przez firewall przez różnego rodzaju świństwo pouruchamiane
na zainfekowanych komputerach. Internet jest tym w dużym stopniu
pozapychany. Chcę spokojnie pracować, załatwiać doraźne sprawy, poużywać
rozrywki itp.
Obawiam się jednak, że ten "wielki skok" do przodu odniesie niestety
odwrotny skutek. Świadomi użytkownicy będą iść do przodu, reszta ? Cóż.
Będą klientami firm w dużej mierze nabijających klientów w butelkę, bo
oferujących ułudę bezpieczeństwa ale zwalniających klienta z myślenia. W XP
było lepiej bo łatwiej, a te konta, hasła to powymyślali jacyś zawistni
pryszczersi od Linuksów. Niełatwo będzie to odkręcić.
Sam nie używam AV, mam włączoną Zaporę i jakoś nie znajduję powodu aby coś
zmieniać.

Stąd wzięło się moje trochę przekorne pytanie.

--
Krzysztof Kapuściński