Re: Server VNC-ukrywanie ikony

Autor: Konrad Kosmowski <konrad_at_kosmosik.net>
Data: Thu 20 Sep 2007 - 22:08:39 MET DST

** Sławomir Stępniak <slaw1step@poczta1.1onet.pl> wrote:

> Teraz, to jestem pełen szacunku dla Twoich umiejętności ;-).

Ja bym na to nigdy nie zwrócił uwagi gdyż nie zajmuję się licencjami. Kiedyś
coś o tym mówiono przy wprowadzeniu nowej EULA wraz z SP2 ale nie zwróciłem
uwagi, natomiast wystarczy mi zarządzenie dyrektora działu IT w mojej
organizacji, które wyszło właśnie z powodu zmiany licencji. Explicte zakazuje
użycia VNC właśnie z tego powodu.

Natomiast oczywiście Ty możesz sobie to interpretować dowolnie - to Twoja
sprawa, zaznaczyłem również, że jest to zapis licencyjny, który chyba nie był
nigdzie w sądzie ani nic takiego. Więc nie ma jednoznacznych odpowiedzi.
Podejrzewam, że nawet jak był z tego powodu gdzieś problem to skończyło się
polubownie i nie było to jawne.

Tak czy inaczej sam decydujesz, nie jestem ekspertem od licencji.

> [...]
> cóż, przytoczę jednak:

> "1.3 Device Connections. You may permit a maximum of ten (10) computers or
> other electronic devices (each a "Device") to connect to the Workstation
> Computer to utilize one or more of the following services of the Software:
> File Services, Print Services, Internet Information Services, Internet
> Connection Sharing and telephony services. The ten connection maximum
> includes any indirect connections made through "multiplexing" or other
> software or hardware which pools or aggregates connections."

> Mowa jest o dopuszczalnym limicie 10 połączeń.

Nie. Mowa jest, że w przypadku określonych usług, nazwanych po imieniu, jest
limit do 10 połączeń i używanie multipleksera jest zabronione (dla tych
konkretnych usług).

> "This ten connection maximum does not apply to other uses of the Software,
> such as synchronizing data between a Device and the Workstation Computer,
> provided only one user uses, accesses, displays or runs the Software at any
> one time."

O to też jest przeciw VNC. Explicte zakazuje *wyświetlania* oprogramowania dla
większej ilości użytkowników niż jeden (to właśnie robi VNC). Oczywiście to
dosłownie jest nieco idiotyczne - bo co dwóch userów nie może patrzyć na
monitor? ;)

> I o tym, że limit ten nie dotyczy połączeń z pewnymi urządzeniami
> podłączanymi do komputera (np. połączenia komórki przez IRDA)

Pod warunkiem, że tylko jeden użytkownik z nich korzysta.

> "This Section 1.3 does not grant you rights to access a Workstation Computer
> Session from any Device.

To oznacza, że sekcja 1.3 chociaż dopuszcza 10 połączeń z usługami
udostępniania plików i drukarek to nie dopuszcza (explikte) żadnego prawa
zdalnego dostępu do sesji użytkownika stacji roboczej (co przekłada się na
wyświetlanie jego desktopu, niżej sprecyzowane).

> [...]
> Computer through any combination of input, output and display peripherals."

O właśnie tutaj. Dalej w EULA jest wyjątek dopuszczający użycie wbudowanego RDP
i innych produktów tego typu, ale nie dowolnych, tylko na zasadzie porozumienia
z MS (np. Tivoli).

(...)

> Zastrzegam, że to jest moja interpretacja, i porządny prawnik mógłby ją
> położyć na łopatki jednym ruchem, ale póki co się tego trzymam :)

Twoim zdaniem w BSA brakuje porządnych prawników?

> Bo jak nie, to by było kuriozum, EULA systemu zakazywałaby używania jednego
> ze składników z nim dostarczanych.

Ale, ale. Nie doczytałeś, EULA dla tego składnika (RDP) robi wyjątek.

  1.4 Remote Desktop/Remote Assistance/NetMeeting. The Software contains Remote
  Desktop, Remote Assistance, and NetMeeting technologies that enable the
  Software or applications installed on the Workstation Computer (sometimes
  referred to as a host device) to be accessed remotely from other Devices. You
  may use the Software's Remote Desktop feature (or other software which
  provides similar functionality for a similar purpose) to access a Workstation
  Computer Session from any Device provided you acquire a separate Software
  license for that Device. As an exception to this rule, the person who is the
  single primary user of the Workstation Computer may access a Workstation
  Computer Session from any Device without acquiring an additional Software
  license for that Device. When you are using Remote Assistance or NetMeeting
  (or other software which provides similar functionality for a similar
  purpose) you may share a Session with other users without any limit on the
  number of Device connections and without acquiring additional licenses for
  the Software. For Microsoft and non-Microsoft applications, you should
  consult the license agreement accompanying the applicable software or contact
  the applicable licensor to determine whether use of the software with Remote
  Desktop, Remote Assistance, or NetMeeting is permitted without an additional
  license.

Po naszemu jest to tak jak firewall ZABRANIAMY użycia jakiegokolwiek
oprogramowania do dzielenia sesji użytkownika, ale ZEZWALAMY na użycie
wbudowanego oprogramowania. To jest trochę bez sensu i nie w tej kolejności jak
na język naturalny, ale to jest licencja.

Ja to interpretuję tak:
- możesz używać NetMeeting i Remote Assistance do dzielenia sesji z
  użytkownikiem
- będąc użytkownikiem komputera możesz się do niego zdalnie logować via Remote
  Desktop (i tylko przez to), ale np. każdy w domenie czy lokalnie może być
  użytkownikiem tego komputera, ważne aby nie logowali się jednocześnie (i
  nawet technicznie jest to ograniczone)
- możesz (tu się myliłem) używać VNC czy podobnych do multiplikowania sesji,
  ALE na każdą końcówkę musisz mieć oddzielną licencję na Windows (tak jest
  wprost napisane przecież)
- w przypadku innego softu jego konkretnie licencja (w ramie porozumienia z MS)
  reguluje podobne użycie (np. Citrix, Tivoli)