Re: Zmiana dysku w notebook-u

Autor: MarekP <mpojcdwa_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 06 Dec 2004 - 22:11:11 MET

> Witam. Mam takiego nienajmłodszego już (póki co wystarczającego, a małe
> ryzyko że mnie ktoś dla niego napadnie ;) notebook-a - Compaq Notebook 100
> (K6 475 MHz, 96 MB RAM). Ma on od nowości dysk 2,5 cala IBM-DARA-206000,
> pojemność 5 GB (tyle fizycznie ma, chociaż według specyfikacji ze strony
> producenta - dyski IBM to teraz Hitachi - ten model powinien mieć 6 GB).

roznice w pojemnosci, choc nie tak duze wynikaja z roznego przeliczania
systemow liczbowych.
Producenci podaja 1M=1000k ; 1G=1000M; System operacyjny liczy normalnie
1M=1024K; 1G=1024M itd. Ale skad az tak duza roznica??? moze bad sectory?

> Zastanawiam się nad wymianą na większy - prawdopodobnie Samsung MP0302H
> (30GB, bo nie wiem czy BIOS obsłuży powyżej 32). Dotychczas zmieniałem
> dyski tylko w komputerach "przewoźnych" ale nie w przenośnych, więc co
> do kilku spraw chciałbym się upewnić:
>
> - jakie ograniczenie wielkości dysku może narzucać BIOS tego notebook-a?
> (max 8GB, max 32GB, więcej - wolałbym wiedzieć przed zakupem dysku)
Moj compaq presario( podobny procek) widzial 32G, po probie wlaczenia
ukrytych partycji zaczynal prace w trybie zgodnosci, i system zamulal sie
kompletnie

> - oryginalny dysk ma 4200 obr/min, a ten nowy miałby 5400 - spodziewać
> się problemów z odprowadzaniem ciepła i skróceniem czasu pracy na
> baterii (większy pobór mocy), czy raczej powinno być dobrze?

Moja bateria pracowala i tak tylko rok, potem pojemnosc spadla do 10% i tak
juz zastalo
A ciepla nie bedzie chyba tak duzo, ale tu strzelam.

> - w komplecie z notebook-iem jest płytka CD do odtwarzania zawartości
> dysku (preinstalowany Win98SE, niestety brak normalnej "instalki"),
> czy zadziała po zmianie pojemności HDD czy też jest tam obraz dysku
> który musi być wgrany na dysk dokładnie tej samej wielkości?
> (Później zmniejszam partycję FAT32 i na utworzonym wolnym miejscu
> instaluję Linuksa - już to kiedyś robiłem i nie ma z tym problemu.)

W presario bylo to cos w rodzaju ghosta, ale system mozna zainstalowac z
dowolnego nosnika, masz legalny w98 z mumerem seryjnym.

> Wyjęty dysk 5 GB chciałbym włożyć w obudowę zewnętrzną 2,5 cala na
> USB i używać w roli "przenośnej dyskietki" - tylko mam wątpliwości,
> czy port USB jest w stanie zasilić taki dysk? W czasie pracy pewnie
> już tak, ale czy wystartuje? Pobór prądu wydaje się być "na styk"
> (USB może dać z siebie max 500mA), a nie byłoby miło, gdyby podczas
> zapisu nagle się wyłączył z przeciążenia... czy te obudowy 2,5 cala
> na USB to w ogóle dobry pomysł, czy jednak lepiej nie?

tego nie wiem, wszystkie moje kieszenie maja wlasne zasilacze.

Po zmianie dysku i wejsciu do BIOSu pojawi sie komunikat o pliku hibernacji,
wystarczy przeczytac i postepowac jak napisane. Wczesniej zgrac pliki
recovery z dysku d - tam jest caly soft dodawany firmowo do laptopa.
Pozdrawiam,
MarekP