Zmiana dysku w notebook-u

Autor: Marek Michalkiewicz <spamtrap_at_amelek.gda.pl.invalid>
Data: Mon 06 Dec 2004 - 11:14:15 MET

Witam. Mam takiego nienajmłodszego już (póki co wystarczającego, a małe
ryzyko że mnie ktoś dla niego napadnie ;) notebook-a - Compaq Notebook 100
(K6 475 MHz, 96 MB RAM). Ma on od nowości dysk 2,5 cala IBM-DARA-206000,
pojemność 5 GB (tyle fizycznie ma, chociaż według specyfikacji ze strony
producenta - dyski IBM to teraz Hitachi - ten model powinien mieć 6 GB).

Zastanawiam się nad wymianą na większy - prawdopodobnie Samsung MP0302H
(30GB, bo nie wiem czy BIOS obsłuży powyżej 32). Dotychczas zmieniałem
dyski tylko w komputerach "przewoźnych" ale nie w przenośnych, więc co
do kilku spraw chciałbym się upewnić:

 - o co może chodzić z tą pojemnością, dlaczego niby ten sam model ma
   mniejszą (o 1 GB) niż powinien mieć wg producenta? Czy to nie jest
   aby jakiś zarezerwowany obszar dla "suspend to disk", specjalnie na
   zamówienie Compaq-a (a na nowym dysku tego nie będzie)?
 - jakie ograniczenie wielkości dysku może narzucać BIOS tego notebook-a?
   (max 8GB, max 32GB, więcej - wolałbym wiedzieć przed zakupem dysku)
 - oryginalny dysk ma 4200 obr/min, a ten nowy miałby 5400 - spodziewać
   się problemów z odprowadzaniem ciepła i skróceniem czasu pracy na
   baterii (większy pobór mocy), czy raczej powinno być dobrze?
 - czy z tymi dyskami Samsunga ktoś miał problemy, ewentualnie co innego
   polecacie w zbliżonej klasie cenowej? Wybrałem wstępnie ten model
   spośród dostępnych ze względu na pojemność 30 GB (< 32 GB), bo nie
   wiem czy BIOS obsłuży 40 GB, a dyski 20GB są tylko minimalnie tańsze.
   Wydajność nie jest dla mnie najważniejsza - bezawaryjność jest...
 - w komplecie z notebook-iem jest płytka CD do odtwarzania zawartości
   dysku (preinstalowany Win98SE, niestety brak normalnej "instalki"),
   czy zadziała po zmianie pojemności HDD czy też jest tam obraz dysku
   który musi być wgrany na dysk dokładnie tej samej wielkości?
   (Później zmniejszam partycję FAT32 i na utworzonym wolnym miejscu
   instaluję Linuksa - już to kiedyś robiłem i nie ma z tym problemu.)

Wyjęty dysk 5 GB chciałbym włożyć w obudowę zewnętrzną 2,5 cala na
USB i używać w roli "przenośnej dyskietki" - tylko mam wątpliwości,
czy port USB jest w stanie zasilić taki dysk? W czasie pracy pewnie
już tak, ale czy wystartuje? Pobór prądu wydaje się być "na styk"
(USB może dać z siebie max 500mA), a nie byłoby miło, gdyby podczas
zapisu nagle się wyłączył z przeciążenia... czy te obudowy 2,5 cala
na USB to w ogóle dobry pomysł, czy jednak lepiej nie?

pozdrawiam
Marek