Re: Wysoka temp Bartona 2500 [?]

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_vqrn.arg.cy>
Data: Mon 31 May 2004 - 22:52:11 MET DST

Proces Wampirek <wampirek.malpa.konto.pl@nospam.com.pl> zwrócił błąd:
> [...]
> Czy przy takiej konfiguracji kompa temperatura 55'C przy nic nierobieniu
> jest normalna?

Zupelnie moze byc, choc zapewne da sie troche obnizyc taka temperature.
Zauwaz, ze pasta "dociera" sie po kilku-nastu dniach. Moze wtedy
temperatura spadnie, poczekaj.

> Czy Epox 8RDA3i zczytuje temperaturę ze spodu procka, czy ze specjalnej
> diody (nie wiem dokładnie o co z ta diodą chodzi).

Ten element zwany dioda termiczna jest zainstalowany w procesorze Athlon
XP. Niektore plyty potrafia zrobic z niego uzytek a inne nie. Te ktore
potrafia moga tez miec niezalezny odczyt temperatury, czujnik jest
umieszczony w podstawce procesora. Na takich plytach mozna zobaczyc czasem
spora roznice pomiedzy tymi pomiarami - temperatura jest zawsze wyzsza wg.
odczytu z diody. Sa plyty, ktore maja tylko czujnik w podstawce i na nich z
reguly temperatury odczytywane przez oprogramowanie sa nizsze. To wcale nie
znaczy, ze procesory mniej sie grzeja. W plytach, ktore nie umozliwiaja
uzytkownikowi odczytu z diody procesora moze byc ona jednak wykorzystywana
przez system zabezpieczajacy przed przegrzaniem. Nie wiem, jak odczytywana
jest temperatura na Twojej plycie. W programie SpeedFan (o ktorym nizej)
zobacz, jakie czujniki sa wykrywane. Np. u mnie sa wylistowane LM90, LM84 i
Winbond W83627HF. Czujniki maja to do siebie, ze moga odczytywac
temperature swoja i jakiegos innego elementu, np. diody wbudowanej w
procesor. M.in. dlatego w zakladce Temperatures jest tak duzo roznych
odczytow nawet przy tym samym czujniku. Mozesz sobie wybrac te, ktore
lepiej wplyna na Twoje samopoczucie i kazac programowi tylko je wyswietlac.
Twoja temperatura (55°C)jest akceptowalna niezaleznie od tego jak jest
odczytywana.

> Czytam sobie i widze, że ludzie mają temperaturę rzędu 42'C przy normalnej
> pracy i około 10'C więcej w stresie...

Tez moga miec. Moze to wynikac z wielu czynnikow, np. obnizonego
(nieswiadomie bo przez plyte) napiecia, lepszego przewiewu, radiatora,
mniej grzejacego zasilacza, bardziej "udanego" egzemplarza procesora itd.
albo po prostu odczyt temperatury jest nierzetelny. ;)

Moja rada: sciagnij sobie programik SpeedFan, zainstaluj i odpal a pozniej
wejdz do Configure, Advanced, wybierz Chip o nazwie nForce2 i przestaw
opcje HALT detect na OFF. Zobacz jak sie zmieni temperatura. Niestety, przy
powaznym obciazeniu (Prime95) nie za bardzo dziala. Ale jak zostawiasz
jakas Kaaze czy czytasz newsy to dobry sposob na obnizenie temperatury.

Pzdr.

--
Saiko Kila -- JID: saikokila@chrome.pl -- email: ROT13 -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze