Re: jak to jest z tymi dyskami?

Autor: Mariusz Bachora (matt_at_nsm.pl)
Data: Sat 15 May 2004 - 12:03:50 MET DST

geos wrote:

> witam,
>
> mam nastepujece pytanie. przegladam oferty na allegro i widze, ze duzo
> jest ogloszen sprzedazy dyskow w kategorii "uszkodzone" z przykladowymi
> bledami:
> 1) smart fail

Ktores z atrybutow wewnetrznego systemu monitoringu dysku SMART wskazuja
  na przekroczona dopuszczalna stope bledow w konkretnym tescie. Dysk
nie przechodzi 'health self-assessment test'.

> 2) nie liczy spojnosci

...lub liczy spojnosc bardzo dlugo. Bad sectory w pierwszych sektorach
fizycznych dysku.

> 3a) bios wykrywa, ale nie moge zalozyc partycji

To samo co powyzej - nie da sie zapisac tablicy partycji lub sa z tym
duze problemy.

> 3b) bios wykrywa, ale fdisk go nie widzi

'Przerobilem' sporo dyskow ale takiego przypadku nie przypominam sobie.

> 4) dysk pracuje, ale czasami znika. przestaje reagowac, znika z systemu,
> po rebootowaniu jest znowu widoczny

Bledy typu AMNF, IDNF - dysk sie 'zawiesza' nie mogac odczytac id
sektora - uszkodzone sa fizycznie znaczniki sciezek i sektorow. Dysk po
prostu glupieje w momencie trafienia w takie miejsce:)

> 5) stukaja glowice

Brak znalezienia sciezki 0 (T0NF) i proby rekalibracji.

> 6) dysk ma 80gb, ale widoczne jest 32gb albo dysk ma 40bg ale "po
> pozyczeniu koledze widac juz tyko 400mb"

starsze plyty maja ograniczenie mozliwej do zaadresowania pojemnosci do
32GB... stad to ograniczenie. pomaga nowy bios w wiekszosci przypadkow.

> i tak dalej.. prosze o *rzetelne* opinie, czy takie dyski mozna i czy w
> ogole warto naprawiac czy jest to raczej mydlenie oczu? czy powyzsze
> uszkodzenia sa powazne, czy warto lapac takie okazje? jesli tak, na co
> zwracac uwage, a czego unikac? ceny sa duzo nizsze, ale nie wiem, gdzie
> jest haczyk.. bede wdzieczny za uczciwe opinie dotyczace tego tematu..

jest soft do zaawansowanego grzebania w dyskach i ich firmware w oparciu
o rozkazy ata - i czasami daje sie cuda dokonac. jest tez hardware, ale
drogi dosyc i ciezko dostepny. wszystko zalezy od tego na ile kto sie
zna i co umie. nie licz na to ze jakims hdd regeneratorem magicznie
zaczniesz naprawiac dyski :)

pozdr.
MB