Re: serwer w domu

Autor: Gabriel (geyb_at_polbox.com)
Data: Fri 07 May 2004 - 13:24:32 MET DST

Użytkownik Jarek napisał:
> Witam,
> Chciałbym założyć serwer WWW i MAIL, który działałby non-stop w moim domu.
> Nie wiem tylko czy zwykły domowy desktop jest w stanie znieść takie
> obciążenie.

Jest w stanie. Jeśli to ma być serwer amatorski to możesz wykorzystać
starego peceta klasy Pentium, pamięci wystarczy 32MB (pójdzie na tym
linux z apache'm + php i serwer pocztowy). Jesli dysponujesz bardzo
szybkim łączem i Twoja strona będzie baaaardzo często otwierana, przyda
się więcej RAM-u i ew. szybszy procesor do obsługi skryptów.

> A może trzeba go w jakiś sposób do tego przygotować?

Na pewno tak - zadbać o dobrą wentylację, bo pecet będzie pracować bez
dozoru non-stop. W BIOS ustaw opcję "On Error: None" co pozwoli
załadować system bez podłączonej klawiatury i karty graficznej. Ustaw
też hasło na BIOS, żeby nikt się nie podłączył do serwerka. Z innych
rzeczy warto, o ile BIOS płyty głównej to obsługuje, włączyć jakąś
funkcję, która restartuje lub wyłącza komputer w przypadku wykrycia
przegrzania CPU lub zatarcia wentylatora. No i jeszcze taka sprawa jak
dodatkowe zamknięcie obudowy przed dostępem osób trzecich - mała
kłódeczka może utrudnić dostęp do wnętrzności.

> Jak
> wygląda sprawa ze zużyciem energii.

Można spokojnie założyć, że pecet klasy Pentium 100MHz z jednym dyskiem
twardym zużywa mało energii - powiedzmy 50 - 100W (zależy od zasilacza,
obciążenia i wielu innych czynników). Weź do ręki rachunek za prąd i
zobacz, ile kosztuje 1kW. W ciągu miesiąca zużyjesz ok. 35 - 70 kWh. U
mnie koszt 1kWh wynosi ok. 40 gr brutto, czyli miesięcznie wydaję na
zasilanie serwera od 14 do 28 zł.

Czy ktoś z was zdobył się na coś takiego

Tak, od dwóch lat działa serwer pod linuksem i jest OK. Tzn. mój serwer
to NAT/firewall + WWW (apache + php). Poczta dopiero będzie.