Re: Ram i rzeczy z nim zwi±zane...

Autor: "Ten
Data: Mon 23 Apr 2001 - 19:51:48 MET DST

> Zazwyczaj w instrukcji jest tylko czê¶æ mo¿liwych kombinacji.
> W przypadku DIMMów nie ma wiêkszych problemów z ³±czeniem
> dowolnych modu³ów -- w bardzo rzadkich przypadkach co¶ siê
> gryzie, ale zazwyczaj dzia³a to bez problemu. Sam mia³em w
> kilku p³ytach kombinacje 32+64 czy 32+32+64.

A nie wiesz jak to jest z p³yt± ATrend 5220?

> Trza sprawdziæ empirycznie.

To znaczy jak?

> Na to nie ma regu³y, czasem takie po³±czenie
> dzia³a idealnie od razu, czasem wymaga dostrojenia w BIOSie, a czasem
> nic poza wymian± modu³ów nie wymy¶lisz.

> 2x128 zawsze lepiej, bo to 256 MB :)))) Chyba, ¿e masz p³ytê
> g³ówn± z ograniczonym buforowaniem przez cache.

¯artowa³em, oczywi¶cie chodi³o mi o 2x128, albo 1x256, ale buziaka
zapomnia³em
dostawiæ. A jak sprawdziæ czy mam ograniczone buforowanie?

> Bo jeden DIMM zawsze sk³ada siê z dwóch banków.

OK. To wyja¶nia sprawê

> Masz rêczne ustawianie -- to dobrze.

Dlaczego?

> Zacznij od ustawienia najwolniejszego
> ustawienia dla wszystkich. Potem po jednym zmniejszaj o jeden stopieñ
> zaczynaj±c od najwolniejszych i sprawdzaj stabilno¶æ.

To znaczy, ¿e jak mam na pamiêci napisane 9ns to moge sprubowaæ ustawiæ
mu 8ns
i jak bêdzie chodzi³ stabilnie to bêdzie chodzi³ z prêdko¶ci± 8ns, czy
mo¿e
sam siê przestawi (choæ w biosie bêdzie 8ns) A co to jest za ustawienie
"normal"? Ile to ma ns?

> Bezpieczne dla sprzêtu, ale mog± siê w najgorszym wypadku straciæ dane
> z dysku twardego. Je¶li pamiêæ przy czêstotliwo¶ci FSB ustawionej u Ciebie
> wed³ug specyfikacji ma mieæ CAS3, to na CAS2 raczej nie pójdzie.

A jak sprawdziæ m± specyfikacjê? Czy jako¶ mo¿na?

> Potokowe czytanie pamiêci operacyjnej. Co to znaczy mo¿esz poczytaæ
> na moim WWW (dzia³ paperware - inne teksty - "P³yn±c potokiem").
> Daj Enabled.

> S.M.A.R.T. Badanie stanu (uszkodzeñ) dysku twardego przy starcie systemu.
> Lepiej mieæ w³±czone.

Ale to spowalnia uruchomienie systemu? Wszyscy doradzaj± ¿eby to mieæ
wy³±czone. Ciekaw jestem czemu?

Wiesz, my¶lê ramu sobie kupiæ (256) i nie chcia³bym siê naci±æ. Jakie
doradzasz? Mo¿e inferony. Nie podkrêcam compa wiêc i na 100 Mhz starczy.
A jakie s± teraz ceny ramu. I jeszcze jedno. Jakbym kupywa³ ram w
sklepie to moge przyj¶æ z wie¿± i wypróbowaæ pamiêæ przed zakupem, czy
mo¿e sprzedawca mia³jakie¶ sprzeciwy?

Dziêki za odpowied¼, pozdrawiam

--
<http://www.paranauki.z.pl/> Oficjalna strona grupy pl.misc.paranauki
... niekazda istota moze byc niewolnikiem ...  [alians]