Re: Ram i rzeczy z nim zwi±zane...

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Mon 23 Apr 2001 - 08:46:26 MET DST

Hi,

"Ten kturego imienia niechcialbys znac ale jest juz za puzno." wrote:

> A nie wiesz jak to jest z p³yt± ATrend 5220?

Niestety, nie znam na pamiêæ wszystkich p³yt g³ównych ¶wiata :)
Musisz sprawdziæ samodzielnie.

> To znaczy jak?

Do¶wiadczalnie :) Wsadziæ i zobaczyæ, czy dzia³a.

> ¯artowa³em, oczywi¶cie chodi³o mi o 2x128, albo 1x256, ale buziaka
> zapomnia³em dostawiæ.

Lepiej 1 x 256 MB. Zostanie wiêcej miejsca na ew. rozbudowê.

> A jak sprawdziæ czy mam ograniczone buforowanie?

Podaæ, jaki masz chipset p³yty g³ównej i ile pamiêci cache na p³ycie,
je¶li taka jest. Od tego to zale¿y.

> Dlaczego?

Bo w automatyce nigdy nie idzie siê rozeznaæ, a jak co¶ rêcznie
ustawisz, to przynajmniej wiesz, co masz :) Automat potrafi ponasta-
wiaæ takie g³upoty, ¿e potem sam nie wiesz co zrobiæ, ¿eby wszystko
zaczê³o dzia³aæ.

> To znaczy, ¿e jak mam na pamiêci napisane 9ns to moge sprubowaæ ustawiæ
> mu 8ns i jak bêdzie chodzi³ stabilnie to bêdzie chodzi³ z prêdko¶ci± 8ns

Dok³adnie.

> sam siê przestawi (choæ w biosie bêdzie 8ns)

W³a¶nie na tym polega piêkno ustawieñ rêcznych, ¿e siê _nie_ przestawi :)
Masz tyle, ile ustawi³e¶.

> A co to jest za ustawienie
> "normal"? Ile to ma ns?

Trudno powiedzieæ -- zazwyczaj jest to ustawienie najwolniejsze.

> A jak sprawdziæ m± specyfikacjê? Czy jako¶ mo¿na?

Powinno pisaæ na naklejce na module, ewentualnie w dokumentacji technicznej
producenta ko¶ci pamiêci SDRAM. Je¶li masz dzia³aj±cy, zamontowany modu³,
mo¿na te¿ odpowiednim programem sprawdziæ, co na ten temat twierdzi
producent ca³ego DIMMa.

> Ale to spowalnia uruchomienie systemu? Wszyscy doradzaj± ¿eby to mieæ
> wy³±czone. Ciekaw jestem czemu?

Praktycznie nic nie spowalnia.

> Wiesz, my¶lê ramu sobie kupiæ (256) i nie chcia³bym siê naci±æ. Jakie
> doradzasz? Mo¿e inferony. Nie podkrêcam compa wiêc i na 100 Mhz starczy.

Najpierw podaj konfiguracjê sprzêtu :) Co do czêstotliwo¶ci pamiêci:
je¶li mo¿esz, kupuj tylko 133 MHz. W razie czego bêdzie mo¿na wykorzystaæ
pamiêci w innym komputerze kiedy¶.

> A jakie s± teraz ceny ramu.

185 z³ na 128 MB PC133 CAS 3, z minimaln± tendencj± wzrostow±.

> I jeszcze jedno. Jakbym kupywa³ ram w
> sklepie to moge przyj¶æ z wie¿± i wypróbowaæ pamiêæ przed zakupem, czy
> mo¿e sprzedawca mia³jakie¶ sprzeciwy?

Powinien pozwoliæ. Sklepy, w których musisz kupiæ i nie mo¿esz sprawdziæ
lub wymieniæ pamiêci omijaj szerokim ³ukiem :)

--
| Rados³aw Sokó³  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |