Re: Ram i rzeczy z nim związane...

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Wed 18 Apr 2001 - 12:43:49 MET DST

Hi,

"Ten kturego imienia niechcialbys znac ale jest juz za puzno." wrote:

> Jak to jest: Czy Ram musze wkładać tak jak jest i instrukcji od płyty
> gł. To znaczy że jeśli w pierwszym banku mam 32 ramu to do dróbiego nie
> moge włożyć 64? Może i włożyć moge, ale żeby jeszcze działało, tylko

Zazwyczaj w instrukcji jest tylko część możliwych kombinacji.
W przypadku DIMMów nie ma większych problemów z łączeniem
dowolnych modułów -- w bardzo rzadkich przypadkach coś się
gryzie, ale zazwyczaj działa to bez problemu. Sam miałem w
kilku płytach kombinacje 32+64 czy 32+32+64.

> Słyszałem, że źle jest jeśli się ma ram innych firm, a
> jeszcze gożej jeśli mają inny czas dostępu. Co o tym sądzicie?.

Trza sprawdzić empirycznie. Na to nie ma reguły, czasem takie połączenie
działa idealnie od razu, czasem wymaga dostrojenia w BIOSie, a czasem
nic poza wymianą modułów nie wymyślisz.

> Lepiej mieć dwie kości po 128 MB, czy jedną 128?

2x128 zawsze lepiej, bo to 256 MB :)))) Chyba, że masz płytę
główną z ograniczonym buforowaniem przez cache.

> Rozumiem, że Bank 0/1 to bank pierwszy. Bank 2/3 DRAM to bank drógi, a
> Bank 4/5 DRAM to trzeci bank pamięci. A dlaczego nie ma czegoś
> takiego:bank 1, bank 2 no i bank 3?

Bo jeden DIMM zawsze składa się z dwóch banków.

> No dobra, ale jak to ustawić? w pierwszym 8ns, bo mam 8ns ram, w w
> drógim mam 9ns to ustawić na normal?

Masz ręczne ustawianie -- to dobrze. Zacznij od ustawienia najwolniejszego
ustawienia dla wszystkich. Potem po jednym zmniejszaj o jeden stopień
zaczynając od najwolniejszych i sprawdzaj stabilność.

> SD RAM Cycle Lenght - czy mogę spróbować przestawić na 2, będąc pewnym
> że nie uszkodzi mi się ram? Czy to jest bezpieczne jeśli ram jest na 3,
> a przestawi się na 2?

Bezpieczne dla sprzętu, ale mogą się w najgorszym wypadku stracić dane
z dysku twardego. Jeśli pamięć przy częstotliwości FSB ustawionej u Ciebie
według specyfikacji ma mieć CAS3, to na CAS2 raczej nie pójdzie.

> DRam Read Pipeline - co to jest? Jak to optymalnie ustawić

Potokowe czytanie pamięci operacyjnej. Co to znaczy możesz poczytać
na moim WWW (dział paperware - inne teksty - "Płynąc potokiem").
Daj Enabled.

> A co to jest S.M.A.R.T.H.? Czy to to, że na początku będą pojawiać się
> informacje o dysku?

S.M.A.R.T. Badanie stanu (uszkodzeń) dysku twardego przy starcie systemu.
Lepiej mieć włączone.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |