Re: kontroler scsi

Autor: Avalon_at_am
Data: Wed 11 Apr 2001 - 18:10:29 MET DST

On Wed, 11 Apr 2001 10:30:03 +0200, Radoslaw Sokol <rsokol_at_iname.com>
wrote:

>Przykład: osprzęt sieciowy jest bardzo różnorodny, więc mamy koncentrato-
>ry sieciowe, przewody sieciowe i _karty_ sieciowe, choć ta karta sieciowa
>jest "adapterem". Do sterowania dyskami zawsze była potrzebny układ konto-
>lera, więc niezależnie, czy mamy dysk MFM, IDE czy SCSI, kartę pośredni-
>czącą w wymianie danych nazwiemy kontrolerem MFM, IDE czy SCSI :)

Z tymi ostatnimi wywodami bym sie nie zgodzil.
Zarowno IDE/ATA Hard Drive jak tez SCSI ma controller wbudowany w
dysk. A zatem karta jest tylko adapterem (dopasowaniem) SCSI bus do
System bus.
Dalej, IDE jest to tylko generyczna nazwa mowiaca ze dysk jest
zintegtowany z controllerem. (Integrated Drive Electronics).
Nie wiem z jakiego powodu wmieszales pojecie MFM z typem interface(?)
MFM jest (byl) jednym z typow encodowania danych na dysku i nie ma nic
wspolnego z tematem.
Jest prawda ze dysk zawsze potrzebowal controler, ale oddzielny
kontroller dysku byl tylko dla ST-506/412 opracowany przez Seagate
Technologies (1981) gdzie do podlaczenia dysku do kontrollera trzeba
bylo uzyc dwoch tasm (34 pin control i 20 pin data). Drugim typem
oddzielnego controllera w latach 80' byl ESDI (Enhanced Small Device
Interface) (1983). Podlaczenie podobne jak St-506 (2 tasmy34 i 20) z
ta roznica ze Endec zostal przeniesiony z controllera i umiejscowiony
na drive. Obydwa obecnie wycofane z uzytku.
IDE connector na wielu motherboards jest nic innego jak uproszczony
bus slot. Wiele ludzi blednie wierzy ze system z IDE connector na M/B
ma hard drive controller wbudowany w M/B gdy tymczasem controller
jest w drive. Na Motherboard jest tylko controller dla flopy.

Avalon