Re: Przetaktowanie systemu bez podnoszenia napiecia CPU.

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 03 Apr 2001 - 18:05:49 MET DST

Hi,

Stanislaw Chmielarz wrote:

> Zwiekszanie czestotliwosci zegara procesora moze przynosic marne wyniki w
> wielu zastosowaniach.

Zazwyczaj jednak właśnie o to chodzi.

> Zwiekszanie szybkosci szyny powoduje zwiekszanie
> wydajnowsci wszystkich urzadzen pracujacych na szynie w tym kontrolera
> dyskow i karty video i to ma sens.

To co napisałeś było prawdziwe pięć lat temu jakieś. Od tego czasu wpływ
częstotliwości szyny na dyski jest zerowya na grafikę niewielki. Oczywiście
nie mówię tu o patologiach w stylu 66 MHz szyny Celerona, gdzie każda
zmiana powoduje wzrost wydajności. Jednak dźwiganie szyny 133 MHz
Pentium III czy 200 MHz DDR Durona o jakieś powiedzmy 10% nie daje prawie
nic w porównaniu do ruszania mnożnika (jeśli jest/gdyby było to możliwe),
a wprowadza dodatkowe ryzyko.

> Wole miec Celerona 300 na 375 niz na 400
> bowiem przy FSB 83MHz caly komputer dziala szybciej.

Bo Celeron używa chorej szyny 66 MHz. W przypadku PIII i Durona, jak
napisałem, zmiana szyny nie daje prawie nic. Zresztą mając Celerona
czy PIII, możesz _tylko_ ruszać szynę -- AMD daje możliwość zmiany i
szyny, i mnożnika.

W przypadku Inteli więc ruszanie szyny jest jedyną opcją, zaś w
przypadku AMD praktycznie FSB należy pozostawić na wartości
standardowej i regulować mnożnik.

> Fakt, ze urzadzenia
> musza stabilnie pracowac przy zwiekszonej szybkosci szyny.

Ano. A z dyskami czasem bywa kłopot. Albo nie działają w DMA/UDMA (co
podważa sens podkręcania, bo po co komu dysk w PIO), albo nie działają
w ogóle (też się tak zdarza).

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |