Re: Czemu sieciowka "kopie"?

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Mon 02 Apr 2001 - 14:38:38 MET DST

On Sun, 1 Apr 2001, Piotr Pawlow wrote:

>+ "Darek i Bożena" <capsell_at_poczta.onet.pl> napisał:
[...]
>+ > Tia, a Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP) to banda głupoli...
>+ > Poczytaj sobie o zerowaniu i uziemieniu, i pamiętaj, że przez wiele
>+ > lat
>+
>+ Hmm... Nie jestem w tym specjalistą, ale tak na "chłopski rozum" to
> [...]

 No to namalowałeś schemat połączeń zabronionych już od dłuższego
czasu :)
 Zerowanie ochronne musi być (z wyżej narysowanego powodu)
prowadzone od punktu uziemienia węzła instalacji do wszystkich
"bolców" *oddzielnym* przewodem !!

[...]
>+ Jeśli w przewodzie zerującym powstanie przerwa to mamy 220 na
>+ obudowie. Takie podłączenie jednak zabezpiecza przed przebiciem z
>+ przewodu "gorącego" na obudowę, więc ma sens w instalacjach w kuchni,
>+ łazience, tam gdzie jest styczność z wodą.

 Skuteczniej zabije ? :<
 Nie, przewód ochronny musi być osobny i już.

[...]
>+ > obowiązującym standartem było zerowanie przez co w wielu
>+ > mieszkaniach są instalacje dwuprzewodowe.

 Jakakolwiek modyfikacja owej instalacji wymaga wymiany
na trójprzewodową ! Po prostu - przepisy dopuściły "stan
przejściowy" i gdzieniegdzie on ciagle trwa :(

>+ W moim też :-) Jakiś czas temu miałem wizytę elektryka, który ze
>+ względów bezp. zalecił w kuchni zamontować gniazdka trójbolcowe i
>+ właśnie połączyć bolec uziemiający z zerowym. Nadmienił jednak, że aby
>+ się faktycznie dobrze zabezpieczyć przed porażeniem prądem należałoby
>+ zamontować jakiś specjalny wyłącznik różnicowo-prądowy...

...a o zmianie instalacji na 3-przewodową nic nie mówił ?
(wiem, koszty, remont...)

>+ Pozdrawiam,
 Wzajemnie - Gotfryd

--