Re: Bariera 4xIDE

Autor: Grzegorz Szyszl'o (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 08 Oct 1998 - 11:24:16 MET DST

"Jastrzębowski" <jastrzebowski_at_verso.olsztyn.pl> wrote:
>W jaki sposob umozliwic pecetowi obsluge wiecej niz 4 urzadzen ide.

kup sobie kontroler tekram dla IDE, www.tekram.com
zastepuje on standardowy pojedynczy kontroler IDE, sam majac dwa kanaly.
wybrany kontroler na plycie musisz oczywiscie wylaczyc.
dzieki temu do pierwszego kanalu podlaczasz do czterech twardzieli, sa widoczne
jako dwa, i masz jeszcze drugi kanal wolny.
kontroler ma kilka ciekawych wlasnosci. m.in. wlasna pamiec cache
(sa podstawki), to daje wiekszego kopa niz jakiekolwiek UDMA.
potrafi robic sprzetowy mirroring, jak tez sumowac dyski w jeden wiekszy,
lub dwa wieksze. mozesz tez programowo zmieniac kolejnosc dyskow.
jesli wlozysz dwa kontrolery, to mozesz przypiac do 8smiu dyskow, sa
widziane max. jako 4ry lecz wieksze. niestety te kontrolery prawdopodobnie
nie pozwola na podlaczenie do siebie CDROM. przez to bedziesz musial
cdrom podlaczac do sterownika scsi. jesli musisz korzystac z cdrom ide,
to kupujesz jednego tekrama, i mozesz podlaczyc 5 twardzieli plus cdrom
(4ry twardziele na 1wszy kanal do tekram, 1twardziel i cdrom do drugiego
kanalu).

>Czy dostepne sa jakiekolwiek dodatkowe kontrolery do tego typu problemu.

nie spotkalem sie z kontrolerami IDE, ktore by pozwalaly na wybranie
adresu IO oraz IRQ inne, niz kanaly IDE dostepne na plycie glownej. szkoda.

a jesli juz potrzebujesz wielu twardzieli, mozesz zastosowac inne
rozwiazania

1.pozbywasz sie mniejszych twardych i kupujesz wieksze
2.instalujesz sterownik SCSI, i do niego podlaczasz dodatkowe twarde.
   w podstawowej wersji, mozesz podlaczyc 7dem twardych dyskow.

SCSI jest drogie ? niecalkiem. kupujesz plyte asus, ona ma w swoim bios
obsluge scsi. kupujesz do tego karte scsi NCR bez bios, jest tania
jak barszcz (do 300zl). tylko ze dyski sa ciut drozsze.

>Nie interesuja mnie rozwiazania typu "kontroler na karcie muzycznej", ani
>kontrolery "sztazi". Czy bariera 4 urzadzen to sztuczne ograniczenie
>producentow
>plyt glownych spowodowane wzgledami ekonomicznymi, czy cos innego?

nie. to ograniczenie standardu. pierwotnie bylo ograniczneie do 2ch dyskow,
bo standard przewiduje jeden kanal IDE. typowo to wystarczalo, zwlaszcza
ze nikt wtedy nie myslal o CDROM w ogole, a potem o CDROM na ide.
potem zostal dorzucony dodatkowy kanal, co pozwala podlaczyc 2 dodatkowe
urzadzenia. i tak juz chyba zostanie.

>Slyszalem, ze na rynku istnieja plyty glowne z mozliwosca podlaczenia
>6 urzadzen. (takie rozwiazanie mnie nie interesuje). Czy ktos probowal
>wkladac
>do PC zwykla karte I/O z dodatkowymi portami IDE i udalo mu sie je
>pozytywnie
>aktywowac. Prosze o pomoc.

bawilem sie, ale zadna z kart nie pozwalala na ustawienie I/O oraz IRQ,
ktore by nie kolidowaly z dwoma portami instalowanymi na plycie glownej.