Re: Bariera 4xIDE

Autor: vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Thu 08 Oct 1998 - 12:43:35 MET DST

Grzegorz Szyszl'o <znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> napisał(a) w artykule
<6vi0c0$bop$3_at_helios.man.lublin.pl>...

> kup sobie kontroler tekram dla IDE, www.tekram.com
> zastepuje on standardowy pojedynczy kontroler IDE, sam majac dwa kanaly.
> wybrany kontroler na plycie musisz oczywiscie wylaczyc.
> dzieki temu do pierwszego kanalu podlaczasz do czterech twardzieli, sa
widoczne
> jako dwa, i masz jeszcze drugi kanal wolny.

Niestety kontrolery tekrama nie sa idealne - o ile sam sprzet jest w miare
dopracowany o tyle sterowniki do niego wybitnie nie. Prawidlowa instalacja
bez doglebnego przeczytania FAQ graniczy z cudem. Poza tekramem jest
jeszcze pare innych firm robiacych tego typu kontrolery - np. Promise
(bardziej dopracowany)

> kontroler ma kilka ciekawych wlasnosci. m.in. wlasna pamiec cache
> (sa podstawki), to daje wiekszego kopa niz jakiekolwiek UDMA.

Zakladajac ze znajdziesz 4 MB simmy - przy 4 MB (4*1MB) wyniki nie sa
niestety rewelacyjne. Nie wiem jak najnowsze wersje ale stare wogole czegos
takiego jak UDMA nie przewidywaly - cache pozwalal na nadrobienie tego ale
na nic wiecej

> potrafi robic sprzetowy mirroring, jak tez sumowac dyski w jeden wiekszy,
> lub dwa wieksze. mozesz tez programowo zmieniac kolejnosc dyskow.

AFAIR byla rowniez mozliwosc stosowania RAID'a (bodajze 0)

> jesli wlozysz dwa kontrolery, to mozesz przypiac do 8smiu dyskow, sa
> widziane max. jako 4ry lecz wieksze. niestety te kontrolery
prawdopodobnie
> nie pozwola na podlaczenie do siebie CDROM.

Alez wrecz przeciwnie :))))) Tekram ma specjalne dedykowane zlacze _tylko_
na CDROM'y. Poprostu musiales miec inna wersje tego kontrolera. Moj -
bodajze 590 CD - mial dwa kanaly IDE + dedykowany kanal dla CDROM'a

<ciach>
> 1.pozbywasz sie mniejszych twardych i kupujesz wieksze

Rozwiazanie dobre tylko w momencie kiedy poza dyskami nie uzywasz innych
urzadzen. Konfiguracja 2* HD + CDR IDE + CDROM + ZIP/LS120 niestety w takim
wypadku odpada

> 2.instalujesz sterownik SCSI, i do niego podlaczasz dodatkowe twarde.
> w podstawowej wersji, mozesz podlaczyc 7dem twardych dyskow.

Tyle ze te urzadzenia musisz odpowiednio dobrac zeby SCSI dawalo realne
korzysci. O cenie nie wspominajac

> SCSI jest drogie ? niecalkiem. kupujesz plyte asus, ona ma w swoim bios
> obsluge scsi. kupujesz do tego karte scsi NCR bez bios, jest tania
> jak barszcz (do 300zl).

To jest tania jak barszcz?????? NCR powinien byc o polowe tanszy - niewiele
drozej mozesz miec pelnego ADAPTEC'a PCI. Przy takim podejsciu to taniej
kupic plyte z wbudowanym SCSI - chocby P2B S

> tylko ze dyski sa ciut drozsze.

Problem nie tylko w cenie - najwiecej tracisz na wymianie dyskow

<ciach>

Pozdrowienia

Vindex