Jest pare kart...

Autor: Dobieslaw Wroblewski (wrobldob_at_infoserv.ii.uj.edu.pl)
Data: Fri 06 Dec 1996 - 18:48:36 MET

Heja wszystkim.

Jest pare kart to tu to tam po sklepach i nie wiem, ktora wybrac.
Chodzi mi o karte muzyczna, najlepiej do 150 PLN. Chcialbym porady.
Mocno sie tym tematem dotychczas nie interesowalem i nie znam
sie na tym zbyt dobrze. Wazne jest dla mnie glownie to, zeby karta
emulowala to co trza (SB, Adlib), emulowala to dobrze, nie gryzla
sie programowo i sprzetowo, miala rozsadne oprogramowanie, ktore pod
dosem zajmuje malo albo nic pamieci. Ktos mi doradzal Mozarta,
ale nie ma go w sklepach, w ktorych bylem.

Zaraz napisze, jakie to 'states of the art' ogladalem po sklepach,
moze ktos ma takie karty i moze o nich cos zlego/dobrego powiedziec.
W sumie to najwazniejsze jest dla mnie to, coby karta sie nie gryzla
z czymkolwiek innym: niemilo wspominam czas gdy spartaczone sterowniki
do mojej s3 gryzly sie z Wordem, Corelem, drukarka i myszka.

Oto te karty:

                 3D-sound SB PRO Uwagi:
Sound Gold + + - widzialem dwie rozne wersje
Haydn + + - z plytka kompaktowa
Trump ? ? - droga, ma wavetable
ASOUND ? ?
Rozne karty Geniusa ? ?
Gallant ... - + - nie wymaga ponoc rezydenta pod DOSem
Shuttle ... + ?

Moje pytania:

1. Karty te nie mialy wavetables, ale ponoc mozna to podpiac - co to
   oznacza w praktyce? Udaje sie taka operacja?
2. Co to takiego jest 3-D sound, czy to cos wiecej niz stereo? Czy to
   prawda, ze karty z prawdziwym 3-D kosztuja znacznie wiecej, a w tym
   progu cenowym 3-D to tylko napis na pudelku?
3. Co to znaczy, ze karta jest na prawde 16 bitowa albo nie do konca
   16 bitowa? Do konca 16 bitowa ma niby byc ASOUND, nie do konca -
   - Sound Gold. Troche to tlumaczenie wydalo mi sie pokretnym, ale:
   cytuje tylko sprzedawcow.
4. Czy probkowanie 41 MHz to istotnie mniej niz 48 MHz?
   Czuc roznice?
5. Czy wszystkie te karty laduja jakiegos rezydenta w dosie?
   Czy ktoras z nich puszcza sygnal z CD ROMu bezposrednio na wyjscie
   AUDIO (tzn. ponoc byly kiedys takie karty, ze nawet jesli nie
   byly podpiete do pradu to sygnal przechodzil)?
6. Czy warto bic sie o wavetable? Raczej mnie na nie nie stac.
7. Ktos stwierdzil, ze najlepiej oryginalnego SB. Czy rzeczywiscie
   jest to konieczne? Zwlaszcza ze SB sa juz tylko 32 bitowe -
   - b. drogie.

Dowolne, nawet zupelnie luzne i niezwiazane opinie przyjme chetnie.
Z gory dziekuje za odpowiedz.

Yours DW (wrobldob_at_ii.uj.edu.pl)

PS. Moj sprzet to:
   AMD DX4/100 na GigaByte GA486AMS,
   Karta graficzna S3 Vision 868 - Diamond Stealth 64 DRAM 1 MB,
   (Chwilowo:) Karta 8-bitowa od skanera Logitech ScanMan Color,
   Dysk Conner 1200 MB,
   16 MB RAM,
   CD Aztech 4x,
   Drukarka HP 540, mysz Logitech Pilot
   (pisze wszystko na wszelki wypadek, a moze ktos ma cos takiego
   i nie chcialo chodzic dobrze...)