Re: Pytanie: Jak podlaczyc duuuzy dysk?

Autor: R. S. (ditrskor_at_pbg.pl)
Data: Fri 06 Dec 1996 - 02:35:11 MET

Robert Osowiecki wrote:

> Hi!
> Czytalem i slyszalem rozne rzeczy o podlaczaniu dyskow o pojemnosci >
> 1 GB. Byly one czesto sprzeczne ze soba. Mam w zwiazku z tym pytanie:
>
> Jakie wymagania musi spelniac PC (plyta,BIOS,kontroler),
> aby mozna bylo zainstalowac dysk > 1GB ?

To nie tak !
Granica lezy na ok.528 MB (czyli 504*2^20 Bajtow).
Dotyczy TYLKO dyskow IDE/EIDE.
Wynika z nalozenia ograniczen BIOSu i samego sterownika. Ograniczenia te
to 16 glowic (IDE), 63 sektorow per track(chyba BIOS, nie pamietam),
1024 cylindry (BIOS - WAZNE).
Standard EIDE przekroczyl wartosc 1024 cyln (10 bitow) i zmienil ja na
65536 cyln (16 bitow) - zmiany te NIE DOTYCZA sterownika, tylko BIOSu !
Czyl np. mozna uzywac "nowej" plyty z "wycietym" (wylaczonym,
uszkodzonym) sterwnikiem on-board i ze sterownikiem zewnetrznym (tzw.
karta I/O). Wada takiego rozwiazania bedzie brak trybow IORDY, PIO
2,3,4,5 (zalezy to juz od karty, niektore to potrafia).

Oczywiscie "parametry" dysku IDE (C/H/S) sa FALSZYWE. Jelsi zgadzaja sie
z rzczywistymi, to jest to przypadkiem i dotyczy bardzo starego dysku
(np. Quantum ProDrive 170 MB).
Dyski EIDE, poza mozliwoscia pracy w trybach PIO >1 (jest software,
ktory to rozpozna !) maja ZAWSZE 63 spt i 16 heads (nie wiem dlaczego,
lae tak jest).

--
Radoslaw Skorupka
 mailto://R.Skorupka@pbg.pl