Re: No i po upgrade.

Autor: Ninik <ninik_at_dominik.kei.pl>
Data: Mon 26 Mar 2007 - 19:56:23 MET DST

Jan Gromadzki wrote:
> Ja sobie kiedy艣 - w ramach team'owych zakup贸w softu - zafundowa艂em co艣
> o nazwie "Object Desktop", czy co艣 takiego, gdzie te偶 by艂y wirtualne
> pulpity, ale to by艂o jakie艣 niewygodne w u偶yciu. W ka偶dym razie daleko
> temu patentowi by艂o do funkcjonalno艣ci oferowanej chocia偶by przez fvwm,
> z kt贸rym jako艣 w tym czasie si臋 zetkn膮艂em (z ciekawo艣ci zainstalowa艂em
> sobie RedHata 4.4., kt贸ry by艂 zreszt膮 poza tym zupe艂nie nie do u偶ytku,
> bez jaki艣 magicznych przer贸bek, bo jeszcze nie uwzgl臋dnia艂
> pliterek).

1995 rok z tego co pami臋tam by艂 9 lives - ma艂y programik do wirtualnych
desktop贸w, mog艂e艣 ich mie膰 np 9 i nie widz臋 aby w czymkolwiek ust臋powa艂o
to dzisiejszym wirtualnym desktopom. Prze艂膮czanie klawiszami lub z
ikonek, okienka itd. Za darmo, kilka kilobajt贸w.

> Wygoda
> u偶ycia to rzecz wzgl臋dna, niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e przemawianie do maszyny
> bardziej w jej j臋zyku (czyli za po艣rednictwem CLI zamiast GUI) jest
> wygodniejsze i musz臋 przyzna膰, 偶e w niekt贸rych sytuacjach tak jest,
> aczkolwiek nie jestem fanem konsoli tekstowej. W ka偶dym razie z OS/2 i
> jego WS PM rozsta艂em sie bez b贸lu, ale zrezygnowa膰 z np. bash'a nie
> by艂oby 艂atwo.

Mi te偶 og贸lniej 艂atwiej lini膮 polece艅, ale nie do przesady zbytniej.
Czasem wygodniej mie膰 co艣 w grafice, jak np szybkie wypalanie p艂ytek
jednak przydaje si臋 jak jest z wyborem z drzewka, chocia偶 tekstowo jest
o wiele 艂atwiej wypali膰 sto p艂yt na raz albo utworzy膰 image.

> Og贸lnie rzecz ujmuj膮c te OS-we bajery z przeci膮ganiem czcionek myszk膮
> itp., to najbardziej powierzchowne przejawy objektowo艣ci systemu. Ten
> kierunek rozwijany jest od dawna np. w projekcie GNUstep. Jak nazwa
> wskazuje wzi膮艂 si臋 z fascynacji systemem NextStep S. Jobs'a.
> Jak wida膰 (http://www.linuks.mine.nu/gnustep/) osi膮gn膮艂 ju偶 wersj臋 1,
> wi臋c mo偶e warto si臋 tym zainteresowa膰?

Nie wiem, w linuksie to w艂a艣nie najbardziej mnie wkurza, 偶e wszystko
wszyscy robi膮, a potem si臋 okazuje nagle, 偶e to o kant ty艂ka wszystko
pot艂uc. Tak to jest jak ka偶dy si臋 k艂贸ci i o wszystko. Przyk艂adowo tw贸rca
gentoo Daniel Robbins zrezygnowa艂 z tej spo艂eczno艣ci w dwa lata po
stworzeniu systemu, kilka tygodni temu chcia艂 wr贸ci膰 jako developer, ale
sko艅czy艂o si臋 wielk膮 k艂贸tni膮 i w ko艅cu zn贸w odszed艂. Przyk艂ad贸w innych
jest miliony - zamiast jednego, a porz膮dnego graficznego managera jest
ich sto milion贸w, ka偶dy fajny pod tylko jednym wzgl臋dem wi臋c og贸lnie
wszystkie o kant ty艂ka i niedorobione.

> pardon, a co to jest voyager?

Voyager to pr贸ba zrobienia kolejnej wersji os/2, by膰mo偶e p艂atnej nawet,
ale za to oferuj膮ca wszystko to co mia艂 do tej pory system. Plany s膮
fajne, ale za du偶o gadania jeszcze, nie ma kogo艣 kto decyduje "tak ma
by膰" tylko wszyscy, kt贸rzy chc膮 w swoj膮 stron臋. Przepisane s膮 chyba ju偶
SOM i kilka innych rzeczy, pr贸buj膮 podmieni膰 kernel i takie tam
(obs艂uguje do 4GB pami臋ci i ten limit te偶 si臋 zbli偶a nieub艂agalnie),
p贸ki co jednak za du偶o perfekcjonalist贸w si臋 do tego zabiera, kt贸rzy de
facto psuj膮 wszystko. To tak jak by艣 budowa艂 elektrowni臋 atomow膮, poza
wa偶nymi kwestiami jednak by艂by sporo takich ma艂o istotnych, jak np
jakiego koloru maj膮 by膰 rampy na rowery. Normalny cz艂owiek wpisa艂by
pewnie w google odpowiednie s艂owa zobaczy艂 trzy, wybra艂 jeden i tak
zarz膮dzi艂, ale nie, bo jednemy 偶贸艂ty si臋 藕le kojarzy, dla drugiego musi
by膰 wyra藕nie itd. Dlatego w艂a艣nie mam nadziej臋, 偶e b臋dzie jaki艣 porz膮dny
lider, kt贸ry pokieruje tym m膮drze, powie "tak mam by膰" i kto艣 zacznie
co艣 robi膰 i b臋d膮 efekty tego.

--
                )\._.,--....,'``.      fL     Dominik Chmaj :: gg:919564
  .b--.        /;   _.. \   _\  (`._ ,.     http://www.dominik.chmaj.net