Re: Fwd: [OS/2News] osFree Technology Preview

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 21 Feb 2002 - 14:24:41 MET

Mariusz Borkowski wrote:

> Czy wybrac jadro Hurd czy Linux? Osobiscie wolalbym Linuksa,
> fakt ze monolityczne jadro jest bardziej podatne na bledy,
> ale Linus i spolka radza sobie z tym bardzo dobrze, a co do
> wydajnosci to nie widze powodow dla ktorych mikrokernel
> mialby byc lepszy - przeciez komunikacja miedzy modulami
> jadra w mikrokernelu oznacza korzystanie z dosc rozbudowanego
> mechanizmu IPC, a w przypadku jadra monolitycznego wystarczy
> po prostu instrukcja call! Ktos kiedys testowal wydajnosc
> Linux vs. QNX i wygral oczywiscie Linux.

w takich sytuacjach wygrywa. ale sprobuj zapchac kernel kilkoma
jalowymi zadaniami, zobaczysz jak siada wydajnosc.
przynajmniej w kernelu 2.2.x . z kolei w kernelu 2.4.x
w zaleznosci jaki VM jest uzywany (tutaj dwaj developerzy
zra sie miedzy soba o prymat pierwszenstwa co ma oplakane
skutki), kernel albo jest niewiele wydajniejszy niz w 2.2.x
albo nie wytrzymuje obciazenia i zaczyna cacheowac samego siebie.
stad zwrocilem uwage na HURD-a, zwlaszcza ze to juz dziala.

[cut]
> aczkolwiek coraz czesciej pojawiaja sie glosy ze nalezy
> cos takiego wprowadzic, chocby w celu obslugi ACL,

ACL to wogole jest mogila. a jednolitego standardu nie ma,
bo nie ma takiego standardu w swiecie unixa. a szkoda.
np. w tej chwili sa dwie zupelnie inne wersje ACL na linuxa,
jedna zgodna z POSIX i bardziej uciazliwa, druga niezgodna,
wygodna i nieingerujaca w FS.

> takze
> dla wczesniejszych systemow plikowych (ext2/ext3).
> A cos takiego bardzo by sie przeciez przydalo w przypadku
> WPS i innych programow z OS/2...

co do WPS, to mam mieszane uczucia. niby wszystko jest w EA,
tyle ze ........ nawet na HPFS jest tworzony specjalny plik
gdzie sa przechowywane atrybuty dodatkowe. a do takich
zalicza sie chosby shadow, ktory jest elementem katalogu.
a mogliby zaimplementowac linka symbolicznego, i bylby spokoj.
eH RZycie .......