Re: Fwd: [OS/2News] osFree Technology Preview

Autor: Mariusz Borkowski (mab_at_net.pulawy.pl)
Data: Wed 20 Feb 2002 - 16:40:30 MET

In article <3C73A375.647F_at_avalon.wbc.lublin.pl>, Grzegorz Szyszlo wrote:

> Jesli chodzi o mnie, to o wiele lepszym rozwiazaniem nie byloby pisanie
> wszystkiego od zera, lecz ............
[...]

Ogolnie sie zgadzam. Zanim wolny klon OS/2 osiagnie
odpowiednia faze rozwoju moze minac wiele lat, a wtedy juz
malo komu bedzie na tym zalezalo.
Najrozsadniejszym rozwiazaniem wydaje sie byc uzupelnienie
jakiegos wolnego Un*x'a o rzeczy znane z OS/2.

Czy wybrac jadro Hurd czy Linux? Osobiscie wolalbym Linuksa,
fakt ze monolityczne jadro jest bardziej podatne na bledy,
ale Linus i spolka radza sobie z tym bardzo dobrze, a co do
wydajnosci to nie widze powodow dla ktorych mikrokernel
mialby byc lepszy - przeciez komunikacja miedzy modulami
jadra w mikrokernelu oznacza korzystanie z dosc rozbudowanego
mechanizmu IPC, a w przypadku jadra monolitycznego wystarczy
po prostu instrukcja call! Ktos kiedys testowal wydajnosc
Linux vs. QNX i wygral oczywiscie Linux.

Oczywiscie potrzebny bylby jakis podsystem sluzacy
wykonywaniu binariow OS/2 - dobrze byloby w miare
mozliwosci zintegrowac go z podsystemami DOS/Windows
jako ze wiele konwencji jest tu wspolnych: litery dyskow,
znaki konca linii, strony kodowe...

Dosc istotna sprawa ktora chyba jest do osiagniecia: otoz
od pewnego czasu do Linuksa przenoszone sa obce systemy
plikowe: JFS i XFS. Obydwa te systemy obsluguja tzw.
arbitrary metadata (np. Extended Attributes). W tej chwili
Linux nie posiada jednolitego API do obslugi tych atrybutow,
aczkolwiek coraz czesciej pojawiaja sie glosy ze nalezy
cos takiego wprowadzic, chocby w celu obslugi ACL, takze
dla wczesniejszych systemow plikowych (ext2/ext3).
A cos takiego bardzo by sie przeciez przydalo w przypadku
WPS i innych programow z OS/2...

--
                                           Mariusz Borkowski
                                mailto:borkowsm_at_ii.pw.edu.pl