Re: defrag ?

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 19 Jul 2001 - 17:02:04 MET DST

Rafal Szymczak wrote:

> Jakie plywanie? Skad masz takie informacje?

nie powiem ci skad, ale skads to wiem. kiedys tam czytalem jakis
opis HPFS z materialow ibm. ale bylo to wieki temu.
zreszta ta informacja jest posrednio potwierdzona.
na przyklad, jesli plik jest kilka razy z rzedu odczytywany,
to po downie i podniesieniu systemu okazuje sie ze sie czyta
szybciej, konkretnie, mniej jarmoli dyskiem.

> O ile dobrze wiem, to katalog w HPFS jest zbudowany na zasadzie
> zbalansowanego binarnego drzewa, zeby przyspieszyc wyszukiwanie, ale
> alokacje miejsca na dysku sa stale. Algorytm alokacji jest inteligentny
> na tyle, ze opiera sie fragmentacji,

no wlasnie to "plywanie". okazuje sie ze jak zapisujesz duzy plik
a dysk jest zfragmentowany, to "wymiata" drobnice w inne wolne miejsce.
jest to szczegolnie zauwazalne przy zapisywaniu ostatnich wolnych
kilobajtow na ok. 2GB partycji, na ktorej jest mnostwo drobnicy.
kasujesz taki plik, i ponownie zapisujesz o takiej samej wielkosci.
przy tej ponownej probie dysk juz tak nie jarmoli. po skasowaniu
i przebootowaniu (zeby nie bylo ze cache), efekt ten sam. mniej jarmoli,
czyli drobnica gdzies "odplynela".

> ale nie ma czegos takiego jak
> defragmenter wbudowanego w sterownik HPFS.

owszem, nie ma. tyle ze ten wbudowany algorytm, przynajmniej wedlug
mojej wiedzy potrafi sam z siebie przesuwac pliki.

> Jesli plik jest tylko
> czytany, to nigdy nigdzie nie "plynie". Zostaje w tym miejscu w ktorym
> byl ostatnio zapisany.

tak na 100% jest w ext2fs i pochodnych :)

> Wyjatek jest gdy aplikacja wczyta caly plik do pamieci i zapisuje od
> nowa, ale dopisywanie do konca pliku nigdy nie zmienia pozycji tego, co
> juz zostalo zapisane, nawet gdyby mialo to spowodowac fragmentacje.

jest to sprzeczne z moimi wiadomosciami i obserwacjami.
tak ze nie mam zielonego pojecia kto ma racje :)

> Jezeli wiesz inaczej, to podaj autorytatywne zrodlo Twoich informacji.

gdybym mial pamietac skad wiem to wszystko co mi w glowie siedzi,
wiedzialbym ponad polowe mniej tego co wlasnie wiem.