Re: Orto

Autor: Jan Gromadzki (jan_at_P25)
Data: Fri 12 Jan 2001 - 08:28:10 MET

On czw, 11 sty 2001, you wrote:

> (bardziej ja:))

> bledy ortograficzne nie maja _nic_ wspolnego z szacunkiem, nie wiem
> czemu kretynskie reguly pisowni polskiej - ktore sa _przezytkiem_
> historycznym wydaja Ci sie takie wazne.

to m.in. kwestia elegancji, to raczej nie tyle przeżytek, co chęć oddania
różnych subtelności brzmienia i znaczenia.

> W nie dalekiej przeszlosci, pojawila sie grupa filologow i innych ludzi
> ogolnie nauki, ktorzy chcieli usunac wszelkie zasady pisowni - krotko
> mowiac wszstko mialo byc pisane tak samo, niestety ten prad jakos
> nie przetrwal.. nie wiem dlaczego do konca.. ale szkoda.

chyba nie tyle usunąć, co uprościć, niektórym chodziło o skasowanie naszych
narodowych kropek, kresek i ogonków, żeby łatwiej było używać komputerów. - no,
ale teraz wchodzi unicode, więc pewnie nie będzie to potrzebne.

> prawde mowiac, nie interesuje mnie zadna zasada, ale nie daltego ze kogos
> nie szanuje, ale zasady pisowni sa bez sensu, sa nie logicze i sa
> przezytkiem. W nowoczesnych jezykach takie badziewie nie istnieje i w
> polskim wczesniej czy pozniej tez przestanie istniec...

no nie przesadzajmy, aż tak źle to chyba nie jest. Pamiętanie o zasadach
pisowni robi dobrze szarym komórkom, a zawsze można się pocieszyć, że inni -
np. Czesi - mają gorzej.

JG