Re: propozycja niepotrzebna

Autor: Lech Wiktor Piotrowski (lewhoo_at_teamos2.org.pl)
Data: Wed 17 May 2000 - 18:59:06 MET DST

On Wed, 17 May 2000 11:34:11 +0200 (MET DST), Marcin P. Ciaszczyk wrote:
>To nie tak - takie redhaty, czy inne debiany tez nie zyja tylko z
>supportu - Linuxa mozesz kupic normalnie (roznica polega na mozesz a
>nie musisz) po prostu za pieniadze dostajesz wersje pudelkowa, z
>dokumentacja opisami, pelnymi zrodlami (jakies 6 cd zamiast jednego
>dodawanego do gazet)

A kto kupuje wersje w pudelku? Firmy i ludzie, ktorzy w ten sposob czuja sie
bezpieczniej - nie sa o hackerzy, admini itp. Ci ludzie, to ludzie przechodzacy z
windows. Kupujac wersje w pudelku nic ich nie obchodzi, czy sa rowniez wersje
darmowe - i w ten sposb wersji darmowych kiedys nie bedzie. A co do supportu:
popatrz na warsztaty samochodowe - albo sa to male firmy, albo maja jakas licencje
od producenta - po prostu jest ich za duzo, zbyt duze rozdrobnienie. Czy wyobrazasz
sobie 100 tysiecy firm zyjacych jedynie z supportu? Podziel te 100000 przez ilosc
pieniedzy jaka ludzie sa gotowi na komputer wydac... Wiec sam support nie moze
istniec, w ten sposob znika idea darmowego oprogramowania. A darmowe
oprogramowanie tylko dla "wybranych" mija sie z idea darmowosci - nikt mi nie
udowodni, ze lepiej bedzie traktowany ktos, kto sobie sciagnal program, niz ktos, kto go
kupil.
>dlaczego ? To jest przeciez tylko uprawomocnienie sytuacji. Do tej
>pory bylo tak (jest tak), ze oprogramowanie uzywales w domu (do celow
>niekomercyjnych(?) / szkoleniowych) za darmo lub za cene nosnika i
>czasu pirata. A w pracy mowiles szefowi, ze to jest debesciarskie i ze
>cza kupic

Tak, w Polsce - ale w Polsce piractwo jest ciagle wielkim problemem (w tej chwili
przezywa swoj renesans) i nie tak wyglada handel oprogramowaniem na swiecie. Z
informacji sprzed kilku miesiecy, kiedy jeszcze zyl s. p. Gambler wiem, ze dystrybutorzy
gier w Polsce (nie na swiecie) mieli ogromne problemy finansowe i to nie przez
darmowa konkurencje. I zaden producent gry ci nie wyzyje z darmowych gier - za duzo
kosztuje czas programistow. I tak samo sprawa ma sie z oprogramowaniem, a
przynajmniej sie bedzie miala, kiedy darmowosc nei bedzie juz ewenementem - a
ciagle jeszcze jest.

Lech Wiktor Piotrowski | ICQ#: 50746253 | lewhoo_at_teamos2.org.pl
TeamOS/2 Poland Webmaster - http://www.teamos2.org.pl
Inne systemy maja uzytkownikow, OS/2 ma wyznawcow
My OS/2 system uptime is: : 0d 7h 37m 52s 453ms (en).