Re: freeOs (bylo:Re: Nowy Enter)

Autor: Jan Gromadzki (jan_at_P25)
Data: Thu 20 Apr 2000 - 16:39:13 MET DST

On wto, 18 kwi 2000, you wrote:
> http://www.quasarbbs.com/daniel/freeosidx.html - chlopaki chca sklonowac OS/2, czy
> tez raczej to czym mialo byc OS/2 dla PowerPC (mikrojadro, i osobowsci roznych
> systemow na tym)

> OpenStep elegancko wpasuje sie w koncepce FreeOS, ze juz nie wspomne ze mozna
> by go spokojnie i do zwyklego OS/2 przeniesc... problem w tym ze ja nie znam sie za
> nic na objective-C... (sa tego kompilatory pod OS/2??)

Z tego co widac na stronie projektu wynika, ze jest on faktycznie ambitny,
choc takze bardzo swiezy (strone zalozono 3.XII 1999), co nawet nie pozwala
okreslic jego szans na powodzenie. Dobrze jest pamietac, ze prace nad OS/2
dla PowerPC ciagnely sie ponad miare a caly projekt nie wyszedl chyba poza faze
beta i zostal w koncu zarzucony.

Dobrze, ze ludzie zastanawiaja sie co dalej, bo w koncu moze sie okazac, ze
nawet jesli IBM przywrociwszy wsparcie dla OS/2 (co oficjalnie zapowiedzial
- v. IBM e-business and Software News Alert, 2000 Issue 11 ... Wed
Apr 19) wypusci w koncu wersje 5 i ewentualnie nastepne, to moze sie okazac,
ze wielu z nas na to po prostu nie bedzie stac.
Przeciez IBM wrocil do OS-a (to skrot
myslowy) nie na skutek nacisku znakomitego TeamOS2, tylko pewnie raczej z powodu
innych swoich klientow - tych ktorzy dysponuja KASA. Poniewaz nie kazdy moze
pozwolic sobie na uprawianie softpiractwa, albo nie pozwalaja mu na to zasady,
wiec rozwazenie realnej alternatywy dla OS-a jest chyba jak najbardziej na
miejscu.

BeOS jest tani, jest to poza tym Open Source, co mu dobrze wrozy, pracuje
rowniez na PowerPC, dobrym procesorze (jak widac po Macintoshach), ma
obiektowe z zalozenia jadro.

GNUstep jest wieloplatformowy (uwzgledniony jest BeOS, ale nie OS/2), ma to byc
GUI obiektowy i bezplatny - sa to cechy,ktore do mnie, uzytkownika OS/2
przemawiaja; gdybym zajmowal sie programowaniem, to chyba bym dolaczyl do tego
wlasnie projektu. Jesli zostanie doprowadzony do konca, to bedzie wygodnym
narzedziem do pracy, moze nawet lepszym niz OS/2 (nigdy nie mialem okazji
pracowac na NEXTstep, ale to ponoc swietny system, a on wlasnie jest tu wzorem).
Kwestia systemu operacyjnego bedzie po prostu drugorzedna.

Jest jeszcze inicjatywa ODIN, ktora nawet przynosi realne efekty - podobno
niektore aplikacje Win32 (nie sprawdzalem osobiscie) na tym pracuja. Jednak
nie jest to raczej rozwiazanie na dluzsza mete i nikt sobie nie powinien
obiecywac po tym, ze w ten sposob przyswoi OS-owi bogactwo aplikacji Windows,
historia interfejsu Win32S dowodzi, ze jest to pogon za znikajacym celem, bez
szans na powodzenie. W konsekwencji jest to chyba marnowanie sil i czasu - w
globalnym ujeciu, bo jak widac pewne korzysci ta dzialanosc przynosi.

Sa to w sumie uwagi kierowane do tych kolegow, ktorzy moga wzorem ekipy spod
znaku Linuxa, wplynac na rozwoj sytuacji. Mysle, ze warto sie zastanowic. To
tyle rekolekcji osowych. Zycze Zdrowych i Wesolych Swiat.

J.G.