Re: OS, stary bios i due dyski

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 04 Nov 1999 - 15:45:09 MET

Artur Alinowski wrote:

> Mam starą 486 którą chcę wykorzystać na coś w rodzaju serwerka plików.
> Niestety jest na tyle stara że jej bios nie obsługuje poprawnie dysków
> większych niż 500 MB. Pytania do znawców jest następujące:

moje wspolczucie.

> 1. Czy OS przy dostępie do dysków korzysta z ustawień biosu czy też może
> niekoniecznie czyli czy OS zobaczy cały dysk czy tylko te 500 MB
> widziane przez bios?

odczytuje BIOS by sprawdzic jaka jest geometria dysku. jesli dysk nie
jest
wpisany w BIOS, wtedy samodzielnie odczytuje jego geometrie.

> 2. Jak to jest w linuksie?

w pewnym sensie tak. trzeba podawac kilka glupich i niezrozumialych
parametrow przy wywolaniu IBM1S506.costam w config.sys .

> 3. Wiem że są jakieś softwareowe extendery biosu np EZ-Drive z western
> digitala, może ktoś ma jakieś doświadczenia z czymś takim?

pod OS/2 to nie zadziala. i dobrze. za to mozesz przepartycjonowac
dysk w innym komputerze, wtedy OS/2 prawdopodobnie odczyta prawidlowa
geometrie dysku, o ile bios bedzie mial ograniczenia.
warunek jest jeden. wszystkie partycje startujace/bootujace
musza sie znalezc na poczatku, w 512MB kawalku.
w praktyce dysk musisz podzielic na dwa kawalki,
poczatek 512MB systemowy, oraz reszte dla danych.