Re: kody od OS/2!!

Autor: Jan Gromadzki (jang_at_szermierz.uni.wroc.pl)
Data: Mon 20 Sep 1999 - 16:13:55 MET DST

Lech Wiktor Piotrowski wrote:

> [...]
>
> Linux, cos czuje, juz niebawem bedzie komercyjny. corel wypuszcza swojego linuxa,
> bind ma byc platny, a sam Linus twierdzi, ze jezeli linux chce zdobyc rynek SOHO, to
> musi byc komercyjny...

Jesli prawda jest, ze to juz koniec OS/2, to dobrze wiedziec, ze jego los bynajmniej nie
jest wyjatkowy. Cos podobnego spotkalo NextStep, kiedy zakupilo go Apple. To podobno
jeszcze znakomitszy system niz OS/2 i tez go nie ma.

O Nextcie warto wspomniec, bo jego uzykownicy tez wpadli na pomysl, zeby samemu rozwijac
system - dokladnie zas GUI, ktory cieszyl sie slawa najlepszego i technologicznie
najbardziej zaawansowanego w swiecie komputerow osobistych. Ludzie ci rzeczywiście
pracują i może sensowniej by bylo ich wesprzec zamiast podejmowac niezbyt legalne proby
rozwijania OS/2. Proponuje zajrzec na strone http://www.gnustep.org/ (Contact Webmaster:
webmasters_at_gnustep.org.), ci ludzie sa jeszcze daleko od celu, ale dlatego moze warto im
pomoc. GNUstep to urzadzenie dla wielu platform systemowych i to wydaje sie byc jego
glowna zaleta (WindowMaker to zdaje sie pochodna tego projektu). W koncu skoro to
prawda, ze IBM postanowil jak postanowil, to i tak kazdy w koncu stanie przed problemem
jaki system zalozyc na nowo zakupiony komputer. Jak pokazuje przypadek Linuxa, czy
FreeBSD systemy rozwijane w czynie spolecznym potrafia byc lepsze od komercyjnych.

No coz, IBM zainteresowany jest forsa i ma uzytkownikow OS-a rzeczywicie w takim
powazaniu, ze jak w koncu powinie mu sie noga, to nie bede go specjalnie zalowal.

A OS/2? - dopoki sie da to pewnie wszyscy, ktorzy sa mu wierni (ja tez), beda go dalej
uzywac. Na pewno jest pod wieloma wzgledami bezkonkurencyjny, jednak obecnie nie ma
chyba juz szans - nie znam sie na tym, ale zdaje sie, że rdzen tego systemu jest dosc
wiekowy, no i dziala to tylko na intelopodobnych procesorach. Natomiast wolne unixy i
BeOS moga pracowac takze na lepszych procesorach - PowerPC, Alpha itp. Moze zatem
zaangazowanie sie w GNUstep to dobry pomysl i szansa na ambitniejsze technologie i
lepsze komputery.

W sumie moze dobrze sie stalo, IBM nie jest duzo lepszy od M$, a skoro spapral tak
swietny system jak OS/2, to czort z nim, sam sobie winien.

Zasmuconym entuzjastom OS/2 pod uwage.

Jan Gromadzki