Re: newsy z warpcasta

Autor: Wojciech Gazda (gazda_at_fema.krakow.pl)
Data: Wed 24 Mar 1999 - 19:50:45 MET

Marek Wojciechowski wrote:

> [...]
>
> Zapuscilem pod OSem w sesji VDM dosowy programik napisany w fortranie.
> Programik robil pewne obliczenia krystalograficzne (sprowadzalo sie to
> w zasadzie do odwracania stosunkowo duzej maciezy, cale zadanie wymagalo
> ok 16 Mb RAMu) i wynik dostalem po okolo 10 min. Nastepnie puscilem to
> samo zadanie w dwoch rownoleglych sesjach (chodzilo o zademonstrowanie
> znajomemu windziarzowi na czym polega wielozadaniowosc) i wynik dostalem
> po ok 16 min. Czy ktos potrafi wytlumaczyc to inaczej niz bledem w
> pomiarze czasu? Jakies tajemnicze cachowanie?
        Eee... chyba nic w tym dziwnego. Mam taką teorię ;-)):
puściłeś jeden program dosowski i system przydzielił po pewnym czasie
(idle seconds w notatniku) priorytet idle - przez co sesja chodziła
dajamy na to na 40% mocy procesora.
        Jak puściłeś dwa takie programy na raz, to wykorzystało powiedzmy 60%
mocy procesora (dalej priorytet idle). I stąd jeden program wykonał się
w 10minut, a dwa programy na raz w 16minut a nie 20. Gdyby programy szły
pełną parą (100% mocy CPU wykorzystane), to 2+2 równałoby się 4, a tak
równało się 3.

> Nie musze chyba dodawac, ze w czasie obliczen dalo sie praktycznie
> normalnie pracowac na komputerze, co bylo szokiem dla tego znajomego.
        O! I to właśnie świadczy na korzyść powyższej teorii - oba VDM-y
chodziły na priorytecie idle.

> Gdy on puszczal to samo zadanie pod W95 to, gdy sie liczylo, praktycznie
> niewiele mogl zrobic z komputerem, a gdy probowal to czas wykonania
> zadania momentalnie baaardzo wzrastal.
        Hy, hy..., bo Windows to system pseudowielozadaniowy. Jak coś się w tle
kopiuje, to wystarczy ruszyć oknem aby kopiowanie na ten czas
momentalnie ustało...

--
Wojciech Gazda
/* Asua programmers - http://www.asua.org.pl           */