Re: OS/2-pytanie

Autor: Dominik Czechowski (domcio_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Fri 30 Oct 1998 - 13:18:29 MET

On Wed, 28 Oct 1998, Boguslaw Mielec wrote:

> Witam,
> 1. Bardzo prosze o screenshooty biurka. Chcialbym wiedziec jak to wyglada.
> (prosze tylko o konwersje ich na gif'y lub jpg'i bo inaczej mbox mi sie
> zapcha)
Wyglada ladnie i kolorowo, kazde okienko moze wygladac inaczej, jest kupa
nakladek upiekszajacych, interfejs jest obiektowy i mozna z nim zrobic
wszystko. Screeny moge Ci podeslac jak wroce z pracy

> 2. Czy jest to system graficzny od A do Z, czy tez posiada "oblicze"
> tekstowe?

Posiada rowniez oblicze tekstowe (zarowno w okienku jak i pelnoekranowe),
co bardzo sie przydaje.

> 3. Czy programy pisane sa jednolicie? Chodzi mi o wyglad, zachowanie itp.
To nie jest regula, ale raczej sa jednolite (przynajmniej jesli chodzi o
takie rzeczy jak drag'n drop, menu podreczne (prawy klawisz myszy) ,
intuicyjne operacje na obiektach itd)

> 4. Jak wyglada sprawa polskich liter (wydruki, ekran, klawiatura) ?
System jest min. w wersji polskiej i nie ma z tym problemow

> 5. W MacOS'ie wszystkie rozszerzenia instalowane przez programy umieszczo-
> ne sa w teczce "Rozszerzenia", ustawienia programow umieszczone sa w tecz-
> ce "Preferencje", a aplikacje kontrolujace wyglad, zachowanie sie i prace
> systemu instalowane sa w teczce "Tablice Kontrolne".
> Czy jest cos podobnego w OS/2? Jezeli nie to jak rozwiazana jest ta
> sprawa?

Jesli chcesz zmienic ustawienia obiektu to klikasz na nim prawym klawiszem
i wybierasz "Ustawienia, lub "Preferences" (UK/US)

> 6.Czy jest jakis dobry edytor tekstu, umozliwiajacy pisanie rownan
> matematycznych, chemicznych, symboli itp. ?

WordPro z pakietu Lotus SmartSuite 97
StarOffice 3.11, 4.0, 5.0 (3.11 nie wiem czy ma rownania, a 5.0 nie wiem
czy juz jest)
no i kupa shareware'owego softu

> 7. Czy istnieje jakis dobry edytor programistyczny zajmujacy malo pamieci
> a umozliwiajacy edycje plikow nawet kilku megowych, przegladanie
> szesnastkowe, zaawansowane "find/replace" ?
Tego jest baaardzo duzo i z tego co sie orientuje zaden nie ma ograniczen
co do rozmiaru pliku (moze poza iloscia RAM+swap). Taki edytor jest prawie
w kazdym klonie Norton Commandera

> 8. Czy jest jakis mocny arkusz kalkulacyjny?
Mesa/2
Lotus 123 z pakietu SS 97
StarCalc z pakietu StarOffice

> 9. Czy jest jakis dobry program do grafiki rastrowej (duza liczba
> obslugiwanych formatow plikow graficznych)?

Chodzi Ci o konwerter czy edytor ?
Konwerterow jest kilkanascie/dziesiat, najlepszy moim zdaniem to PMView.
Obecnie chyba wersja 1.92 (obsluguje kilkadziesiat formatow+prosta edycja

Z edytorow:
Embellish
SX Paint II
Color Works 2
Gimp (na razie tylko wersja pod XFree/86, ale twozy sie native pod PM)
Do grafiki wektorowej i do łšczenia wektor/raster idealna, najlepsza,
niezastapiona jest TrueSpectra Photo>Graphics PRO

> 10. Czy sa jakies dobre kompilatory C/C++, maszyna wirtualna dla Javy?

IBM Visual AGE for C++ v.3.0 (w przygotowaniu v. 4.0)
Watcom C++ v. 11 (a moze 13 ?)
Borland C++ for OS/2 v. 2.0 (juz nie rozwijany)

Java jest bezposrednio z systemem, ale juz stara. Do sciagniecia Java
1.1.6 i juz chyba jest 1.1.7

> 11. Jak wyglada uruchamianie aplikacji DOS'owych i Windows'owych bezposre
> dnio pod OS/2 ?

Raczej nie ma problemow. DOS - chodzi wszystko (niektore rzeczy
niekoniecznie np. z dzwiekiem, ale to juz kwestia sterownikow)

> 12. Czy to jest system logiczny? Chodzi mi o to, ze user wie co sie dzieje
> w systemie, wszystko zainstaluje w ten sam sposob?
TAK

> 13. Czy system potrafi wykorzystac mozliwosci np. karty grafiki z
> akceleratorem?
Zalezy od karty i jej sterownikow, ale te z dobrych firm owszem

> 14. Jak szybko startuje system? Nie chodzi mi o czas tylko, np. o
> porownanie do innych systemow (wiem, ze to zalezy od wielu czynnikow
> ale chodzi mi o wrazenia ogolne)

Zalezy na jakim sprzecie ;))
Wolniej niz 95 szybciej niz NT

> 15. Stabilnosc systemu. Mozliwosc usuniecia "padnietej' aplikacji z
> pamieci bez restartu systemu.

Prawie 100%, tak jak w Linuxie

> 16. Ile kosztuje najnowsza wersja, gdzie ja mozna kupic, co sie
> bardziej oplaca: kupic starsza wersje polska, czy nowa amerykanska?

Polska wersja kosztuje tyle samo co kazda inna i jesli sie nie zmienily
ceny to v. 4 = 82$+vat, na poczatku przyszlego roku ma byc v. 5 w
sprzedazy (nie wiadomo czy bedzie klient)

> 17. Jakie sa wg. Was zalety OS/2. Jakie wady?

Zalety :
- stabilnosc
- wygoda uzytkowania
- intuicyjnosc
- niezastapiony w sieci
- itd itp

wady :
- malo firm wypuszcza OS'owe odpowiedniki programow Windziarskich
(soft albo powstaje dla OS/2, albo czekasz )
- IBM prawie go nie reklamuje

> 18. Czy do poszczegolnych operacji w systemie mozna przypisac
> odgrywanie plikow dzwiekowych?

Oczywiscie

> 19. Jak jest z nietypowym sprzetem? Czy mozna znalezc sterowniki?
raczej tak, choc czasami sa problemy

> To chyba na razie wszystkie pytania o ktorych pamietam...
> Przepraszam, ze wyszedl taki dlugi ten post...
> Serdecznie pozdrawiam Wszystkich grupowiczow:

Mam nadzieje ze choc troche pomoglem,

Dominik Czechowski

P.S.

Win^98=OS/2