Re: Modem na com3

Autor: Leszek KUBRAK (infokub_at_pp.com.pl)
Data: Sun 13 Jul 1997 - 18:08:40 MET DST

In <5qa9to$nn9$8_at_helios.man.lublin.pl>, on 07/13/97
   at 12:29 PM, Grzegorz Szyszlo <znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> said:

>to jest troche trudne. bo com1 i com3 korzystaja z jednego przerwania
>razem, a com2 i com4 z drugiego .
Tak naprawdę standard pisany (z początków PC-tów) mówi tylko o COM1 i 2.
Zwyczajowo przyjęło się, że do COM3 i COM4 przypisane są IRQ4 i IRQ3
(czyli przerwania standardowe dla COM1 i COM2).

>Dodatkowo obszar adresowy com4 jest
>zezerany przez karte graficzna (ibm se tak wymyslil juz w VGA).
Nie do końca prawda. Dotyczy to tylko kart zgodnych z IBM-owskim
standardem 8514 (np. ATI Mach 64).

Jak z powyższego wynika, nie powinno być żadnych problemów po spełnieniu
warunku wyłączności przerwań i braku kolizji z kartą VGA (oraz np. kartą
sieciową).

Ja ma modem US Robotics Sportster zdefiniowany jako COM3, IRQ5 (wolne, bo
zgodnie ze standardem IBM PC przypisane dla LPT2, a ja go nie mam). Działa
bezproblemowo. Pod Merlinem nie trzeba nawet nic wpisywać do config.sys,
system sam wszystko rozpoznaje. W przypadku WARP 3, należy w linii
ładującej sterownik COM.SYS
dopisać definicję portu (3,3E8,5). Działa mi to bezbłędnie, podobnie jak z
przerwaniem 7 (od LPT1), co na dodatek wcale nie gryzie się z użyciem
parametru /IRQ dla sterownika PRINT01.SYS.

Podobnych ustawień używam też u klientów, podpinając przez porty COM3 i
COM4 dodatkowe urządzenia przy pomocy starych dobrych kart Multi I/O.
Konfiguracja jest wtedy następująca COM1/IRQ4, COM2/IRQ3, COM3/IRQ7 i
COM4/IRQ5.

>Jest jeszcze jedno ograniczenie. myszka podlaczona do com'a nie moze dzielic
>przerwania z niczym innym.
To prawda.

>ps: zeby nie bylo watpliwosci. jak masz mysze na com1 , to com3 jest
> bezuzyteczny.
To prawda, ale nie do końca (patrz wyżej). Sam używam dokładnie takiej
konfiguracji.

Generalnie polecam sięgnięcie do archiwum listy ze stycznia 97. Temat
portów COM i konfliktów z innymi elementami systemu był poruszony dość
szczegółowo. Niestety nie pamiętam tematu wątku.

Leszek KUBRAK <infokub_at_pp.com.pl>

P.U.I. "InfoKub" tel.0-602-221956
os.Kolorowe 25/5 fax.(0-12)44-57-59
31-941 KRAKÓW