Re: [WINNT] Win8.1 i Win10 na drugim dysku

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Win8.1 i Win10 na drugim dysku
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Mon, 3 May 2021 00:57:52 +0200
Dnia Sun, 02 May 2021 14:09:37 +0200, radekp@konto.pl napisał(a):

> Sun, 2 May 2021 13:56:07 +0200, w
> <8sues8v34idj.1ahs4bsn3jkoh$.dlg@40tude.net>,

> OK, czyli jeżeli pod Win10 przypiszę swoje własne literki, to pod Win8.1
> pozostaną nienaruszone (pytam, bo nie wiem gdzie te litery są zapisywane -- w
> systemie/rejestrze czy na dysku).

Od Win XP (a może Win 2k?) do Win10 jest tak samo: litery przypisane w
jednym systemie są zapamiętywane tylko dla tego jednego systemu. Możesz
mieć fafnaście systemów, a w każdym poustawiane inaczej.
W przypadku szczególnym da się system postawić na innej literze, niż C: ale
to już trzeba nieco kombinować i wykracza poza Twoje pytanie.

> To drugie pytanie :)
> Czy Win8.1 zabootuje się jeżeli w menu bootowania BIOS-u wybiorę dysk z 8.1
> czy
> (jak przewiduję) Win10 tak mi się zainstaluje, że to już nie będzie możliwe?

Ogólna zasada: nowszy system widzi starsze. Oraz: później zainstalowany
system widzi wcześniejsze.
Stąd też systemy instaluje się od starszego do młodszego.
Tak, później zainstalowany Win 10 będzie widział Win 10,8,7 wcześniej
zainstalowany/e, nawet na innym dysku i uwzględni go (je) w menu startowym.
W razie problemów EasyBCD albo GRUB.

Natomiast, jeśli pierwszy Windows (7,8,10) jest zainstalowany na pierwszym
dysku (nie mówię o partycji), to kolejny Windows instalowany na drugim
dysku (nie partycji) będzie widział i uruchamiał pierwszego windowsa.
Ale tutaj uwaga: może być, że partycje rozruchowe będą na obu dyskach.
Wtedy najczęściej jest tak, że start z dysku pierwszego uruchomi loader
widzący tylko pierwszy system, a start z drugiego dysku spowoduje, że
loader (siedzący na drugim dysku) będzie widział i uruchamiał systemy
zarówno z pierwszego jak i z drugiego dysku. Kwestia ustawienia BIOSu/UEFI
przed instalacją kolejnego systemu.

--
Pozdrawiam.

Adam