Re: [WINNT] programy a UAC

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] programy a UAC
From: pueblo <nomail@nomail.pl>
Date: 08 Jun 2020 10:36:12 GMT
Witaj Grzegorz Niemirowski, 08 cze 2020 w
news:5eddf5ad$0$552$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> Pomieszałeś różne pojęcia.
Nie wątpię.

> Zabezpieczeniem pod Windows tak jak i pod
> Linuksem jest przede wszystkim to, że aplikacje uruchamia się z
> niskimi uprawnieniami. Jeśli więc nawet uruchomi się coś złośliwego,
> to nie popsuje systemu.
Ale piszesz o koncie nonadmin?

> [...]
> musi wykonać jakąś czynność administracyjną, np. uruchomić program
> instalacyjny. Potrzebuje więc podnieść uprawnienia. Może w tym celu
> skorzystać z funkcji "Uruchom jako administrator". W celu ułatwienia
> życia, ta funkcja może się uruchamiać automatycznie a użytkownik
> tylko ją zatwierdza w UAC. Automatyczne pytanie o podniesienie
> uprawnień pojawia się właśnie wtedy jak napisał Zbych: gdy jest
> odpowiednia nazwa pliku albo zawiera on manifest. Jak widzisz
> manifest nie jest zabezpieczeniem ani nie ma robić jakichś wrażeń na

I to wciąż dotyczy konta nonadmin? Bo nie rozumiem jaka jest różnica w
działaniu UAC na koncie admina i nieadmina.
Na koncie nonadmin podnosi jednorazowo uprawnienia, ale warunki do
reakcji są takie jak Zbych napisał? Jak jest hasło admina, to trzeba je
wtedy wpisywać?
A na koncie admina? Skoro admin ma wysokie uprawnienia, to UAC będzie
reagował? I pod jakim warunkiem - chyba nie w takim samym stopniu jak
na zwykłym userze?
Przyznam, że nie rozumiem tych spraw za dobrze, bo jak każdy
"normalny" użytkownik działam na koncie admina bez UAC, bo wydaje mi
się, że potrafię sam uniknąć syfu. Na razie nie mogę tego jakoś
logicznie poukładać. Jednak chciałbym wiedzieć, co sensownego polecać w
sprawie zabezpieczeń mniej komputerowym userom. Klikanie od czasu do
czasu w zgodę nie jest wysoką cenę za wyższe bezpieczeństwo, ale jak to
ma być sztuka dla sztuki, to tylko upierdliwość.