Re: [WINNT] ilm z Bluray do MP4

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] ilm z Bluray do MP4
From: "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>
Date: Thu, 13 Feb 2020 20:53:16 +0100
heby <heby@poczta.onet.pl> napisał(a):
Akademicko patrząc CMY oraz RGB są ściśle matematycznie przeliczalne, z resztą przeliczane są też do HSB (z uwagą że istnieją punkty niejednoznacze na brzegach modelu) i z powrotem. Być może masz na mysli jakąś konkretną *implementację* RGB która cośtam ma lepiej niż jakaśtam konkretna CMY. Ale matematycznie rzecz biorąc można jeden model przeliczyć w drugi.
Tu masz przykład podejścia czysto matematycznego:
https://users.cs.cf.ac.uk/Dave.Marshall/Multimedia/node190.html
RGB nie jest lepszy od CMY bo to to samo a HSB to prawie to samo.
Natomiast jakieś konkretne RGB może być lepsze od jakiegoś konkretnego CMY w jakimś konkretnym modelowaniu koloru na jakimś konkretnym modelu urządzenia przeliczane jakimś konkretnym programem.

Można sobie akademicko przeliczać RGB na CMY, ale nie wiem co to ma do rzeczy. Mowa jest o CMYK (nie CMY) i druku. Tego się już tak prosto nie przelicza. Każdy lepszy program stosuje do tego profile ICC zamiast prostego odejmowania. Jak już wspomniałem, CMYK ma mniej kolorów, szczególnie jaskrawych. Mówimy, że ma mniejszy gamut.
https://support.dma.ucla.edu/help/tutorials/print_color_guide.pdf
http://rgbcmyk.com.ar/en/why-rgb-and-cmyk-are-so-different/
http://rgbcmyk.com.ar/en/rules-for-converting-rgb-images-to-cmyk/

--