Re: [WINNT] Automatyczne logowanie do serwera a wirusy.

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Automatyczne logowanie do serwera a wirusy.
From: heby <heby@poczta.onet.pl>
Date: Tue, 21 Jan 2020 20:33:14 +0100
On 21/01/2020 20:17, ąćęłńóśźż wrote:
Myślisz o opcji po stronie serwera

Tak, po stronie serwera.

OIDP faktycznie jest opcja ukrycia zasobu (shared folder) w opcjach w NAS - wg opisu (jeszcze nie stosowałem) zasób się nie pokazuje, lecz jest do niego dostęp po wpisaniu nazwy (ścieżki).

I teraz zastanów się jakie ransomware zacznie wpisywać nazwy szukając zasobu. A może go tam wcale nie ma?

No ale te nazwy gdzieś są zapamiętywane np. w historii lub w ulubionych.

Ze znanych mi opisów ransomware jedyny element ekslopracji sieci SMB polega na iteracji przez IP i wyszukiwania zasobów RW. Jak znajdę jakiś opis wirusa potrafiącego wyciągać ukryte zasoby ze szklanej kuli to dam znać.

Np. bez zapamiętania w ulubionych to zwykle miewam jakiś kłopot z szybkim połączeniem (szczególnie od czasu rezygnacji przez MS z SMB 1.0 w Win 10).

Total commander w lini poleceń:

cd \\ip\zasob

No ale nawet jeśli są zapamiętane, to trzeba kliknąć  - czy wirus umie "klikać"?

Wirusy ogólnie nic nie potrafią poza prostą automatykę. Ludzie przeceniają umiejętnosci programistów. Ich celem jest ilość a nie jakość.

Jak mówiłem, duża infekcję zatrzymało zainstalowanie windowsa w immym miejscu niż c:\windows. Inny zaś wirus nie potrafił się uaktywnić jak folder usera miał znak z poza ascii. itd itp. Programiści wirusów nie piszą software dobrej jakości. Proste sztuczki potrafią zdezorientować kod spodziewający się domyślnych miejsc, nazw, lokalizacji.

Żeby nie było: ja mam to zrobione inaczej. Zasób na sieci jest RO i nie ma zasobu ukrytego.

Ale w ścianie mam pstryczek. Jak go pstryknę to pojawia się ukryty zasób RW. Jak zapomnę, to po jakimś czasie nieużywania sam znika i znów jest dostep tylko jawny RO. Problem w tym że jak mam to na Linuxie nad którym mam kontrolę. Ja kto zrobić na NASie nie wiem, być może się nie da.