[WINNT] Czy to mógł być wirus?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Czy to mógł być wirus?
From: Borneq <borneq@antyspam.hidden.pl>
Date: Mon, 2 Dec 2019 05:00:45 +0100
Mam Lenovo ideapad 330.
Zablokowałem Windows 10 przez Win+L. Po pewnym czasie przychodzę a coś wentylator mocno szumi. Ctrl+Shift+Escape zobaczyłem że ma nawet nie 100 a około 200% zużycia procesora (więcej niż jeden rdzeń) i zaczęło spadać. Eset nic nie znajduje, ale nie może czasem otworzyć plików. np. Spotify, Python,wypisuje że GIMP ma błędny format skompilowanych plików Pythona. Jeśli tak, to jak odtworzyć system z partycji ratunkowej? Czy wtedy jest wybór zostawienia czegoś czy wszystko formatuje?
I czy wirus mógłby zarazić tę partycję ratunkową albo Bios/UEFI?
Na pececie działa dobrze odtwarzanie ustawień UEFI, ale kiedyś próbowałem na laptopie z Linuxem, to odtworzył Bios do jakiejś starszej wersji, tak że nie dal się uruchomić i bootować. Co w takim razie się robi, jeśli wersja Biosu jest nieaktualna ?)(przy użyciu pendriva)