Re: [WINNT] przesiadka na SSD

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] przesiadka na SSD
From: "P03" <paskuda@bandits.invalid.org>
Date: Mon, 9 Nov 2015 11:55:38 +0100
Czas mojego tradycyjnego dysku twardego w laptopie dobiegł kresu - rozsypuje się, zaczyna siać błędami. Stąd konieczność zakupu nowego. Zastanawiam sie nad przesiadką na dysk SSD. Mam z tym związanych kilka pytań, a ponieważ nie robiłem jeszcze takiej przesiadki - jestem lajkonikiem...

Planowany dysk SSD to Samsung SSD 850 EVO 500 GB.

1. Co sprawdzić aby dysk pasował do komputera? Chodzi mi głównie o kontroler - seria Evo jest dostępna w SATA, mSATA i M.2. Jak to ustalić jaki kontroler i jak rodzaj wersji dysku wybrać. Komputer to Dell XPS 15 L501X. Nie wiem gdzie to się sprawdza - w menedżerze urządzeń?

2. Na obecnym dysku jest ukryta partycja z recovery systemu. Chciałbym przenieść wszystko na nowy dysk tak, aby móc kiedyś, w razie takiej konieczności, skorzystać z możliwości przywracania systemu "fabrycznego". Czy tu wystarczy zwykłe sklonowanie dysku? Czy trzeba na coś w tym procesie zwrócić uwagę? Jakie oprogramowanie do tego polecacie?

3. Na laptopie jest Win 7 x64 HE OEM. Jak jest z licencją w tym przypadku? Mogę wymienić dysk twardy na nowy?

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Niektórzy doradzają spore zmiany przeniesienie plików wymiany
folderów użytkowników i zamiast jednego dysku SSD
dwa SSD na system i HDD na dane lub dysk hybrydowy SSHD.
https://www.thomas-krenn.com/pl/wiki/Optymalizacja_systemu_Windows_na_dysku_SSD
http://mobilq.pl/bloq/porady/konfiguracja-dysku-ssd-pod-windows-7
Producenci dysków SSD mają swoje poradniki i oprogramownie
zalecane np. Kingston dla serii HyperX Fury
http://www.kingston.com/en/support/technical/products?model=shfs37a

--
P03