Re: [WINNT] przesiadka na SSD

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] przesiadka na SSD
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Mon, 9 Nov 2015 09:54:22 +0100

Użytkownik "sz" <wez.wypierdalaj@outlook.com> napisał w wiadomości news:563e4eaf$0$651$65785112@news.neostrada.pl...
Czas mojego tradycyjnego dysku twardego w laptopie dobiegł kresu - rozsypuje się, zaczyna siać błędami. Stąd konieczność zakupu nowego. Zastanawiam sie nad przesiadką na dysk SSD. Mam z tym związanych kilka pytań, a ponieważ nie robiłem jeszcze takiej przesiadki - jestem lajkonikiem...

Planowany dysk SSD to Samsung SSD 850 EVO 500 GB.

1. Co sprawdzić aby dysk pasował do komputera? Chodzi mi głównie o

Czy pasuje złącze i czy BIOS za każdym razem go trafia. Miałem lapa, co nie chciał mi zobaczyć dysku PATA-SSD.
Nota: Dysk SATA wsadzisz do kontrolera SAS (odmiana SCSI), odwrotnie nie.

kontroler - seria Evo jest dostępna w SATA, mSATA i M.2. Jak to ustalić jaki kontroler i jak rodzaj wersji dysku wybrać. Komputer to Dell XPS 15 L501X. Nie wiem gdzie to się sprawdza - w menedżerze urządzeń?

Okiem na złącze, mój przypadek z niechceniem raczej był ewenementem. Jak złącze pasuje, to i dysk powinien, to jest standard.

2. Na obecnym dysku jest ukryta partycja z recovery systemu. Chciałbym przenieść wszystko na nowy dysk tak, aby móc kiedyś, w razie takiej konieczności, skorzystać z możliwości przywracania systemu "fabrycznego". Czy tu wystarczy zwykłe sklonowanie dysku? Czy trzeba na coś w tym procesie

Kopia posektorowa (zalecana, gdy dysk zaczął sypać błędami) powinna załatwić sprawę. Wiele programów to umie. Rzecz jasna - dysk wpięty jako drugi. Można posiłkować się obrazem - zrzucić obecny dysk tamże, a potem obraz na nowy dysk. Jeszcze mi się nie trafiło, by taka kopia nie wstała. Jeśli mamy odpowiednią ilość złączy, to można odrazu z dysku na dysk.

zwrócić uwagę? Jakie oprogramowanie do tego polecacie?

Jak wspomniałem, kopia posektorowa - w błędach na dysku mogą kryć się metastruktury i kopiarka logiczna może na tym wymięknąć, lub źle wykonać swoją pracę. Po skopiowaniu obowiązkowo chkdsk /f dla wszystkich partycji, dla właśnie naprawy struktur. Ja to robię progiem Partition Wizard Home Edition, posektorowo. To najgłupsza kopia, bo najdłużej się robi, ale za to jest najodporniejsza na błędy kopiowanego dysku. Możesz oczywiście użyć dowolnego innego programu, który umie to dobrze zrobić.

3. Na laptopie jest Win 7 x64 HE OEM. Jak jest z licencją w tym przypadku? Mogę wymienić dysk twardy na nowy?

Fizycznie z pewnością, ale ja tam prawnikiem nie jestem, koledzy z grupy lepiej ci odpowiedza, o co ich uprzejmie proszę :)

Jeszcze jedno - na wszelki wypadek, po skopiowaniu dysku na nowy, usuń inne twardziele... tak, wiem, laptop, ale bywają z więcej niż jednym dyskiem... uruchom, zamknij, wsadź wyjęte i powinno być galanto. PWHE ma też opcję dostrajania dysku (align partition) i ona działa, więc sobie możesz po zrobieniu kopii i naprawieniu błędów, dopieścić partycję do większych sektorów (nowe dyski maką 4kB sektory, mniejsze 512 bajtów są "emulowane"). Program Partition Wizard w wersji Home jest darmowy i powinien w zupełności wystarczyć do naszych celów.

--
Telespamerzy:
814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048