Re: [WINNT] Brak dostępu z zewnątrz (public) do serwerów pod win8.1

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Brak dostępu z zewnątrz (public) do serwerów pod win8.1
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Sun, 8 Jun 2014 22:04:43 +0200
Dnia Sun, 8 Jun 2014 12:17:57 +0200, sTav napisał(a):

> Pytam w imieniu znajomej, która dotychczas używała zabytkowego laptopta
> Compaq na którym ma zainstalowane pod XP m.in. UVNC-serwer (do pomocy
> zdalnej), oraz  dwa inne programy wymagające dostępu z publicznego
> adresu IP.
>
> Niedawno kupiła nowy laptop Toshiba z preinstalowanym win8, (który sam
> się upgrade'ował do 8.1).
>
> Zainstalowane w/w serwery na nowym kompie nie są dostępne z zewnątrz,
> jak przypuszczam najprawdopodobniej z powodu innej defaultowej adresacji
> lokalnej w win8.1
> [...]

Ja bym aż tak nie kombinował. AFAIR większość prostych routerów raczej nie
pozwala na konfigurację DHCP tak, aby nadawał dla różnych MAC adresów ten
sam adres IP i reagował inaczej dopiero w przypadku konfliktu adresacji. Do
tego - z tego co pamiętam - Ultra VNC chyba nie pozwala na przypisanie
różnego portu połączenia, w zależności od tego, na którym IP pracuje.

Niemniej jednak, zakładając ograniczenie się do jednego interfejsu
sieciowego per jeden komputer, zrobiłbym tak:
- stary laptop - dostaje z routera i jego serwera DHCP danego adresu IP na
podstawie MAC adresu karty sieciowej. Czyli np. _zawsze_ ten interfejs
dostaje 198.162.0.10
- stary laptop - Ultra VNC skonfigurowany, by oczekiwał połączeń na porcie
np. 5900
- router - ustawione przekierowanie ruchu na port 5900 na adres IP
198.162.0.10
- nowy laptop - dostaje z routera i jego serwera DHCP danego adresu IP na
podstawie MAC adresu karty sieciowej. Czyli np. _zawsze_ ten interfejs
dostaje 198.162.0.11
- nowy laptop - Ultra VNC na nim skonfigurowany tak, by oczekiwał połączeń
na porcie np. 5901
- router - ustawione przekierowanie ruchu na port 5901 na adres IP
198.162.0.11

Raczej odpuściłbym sobie ustawianie na sztywno adresu IP w ustawieniach
karty sieciowej. Niech się tym zajmuje DHCP w routerze.

Natomiast dodatkowa opcja, jeżeli się nie wykorzystuje rozwiązania do celów
komercyjnych, zainteresowałbym się TeamViewerem. Wtedy odpada konieczność
jakiejkolwiek zabawy z przekierowywaniem ruchu na routerze.

[ You only have to understand something if it needs an explanation.        ]
[                             ("House M.D. 5e01 Dying Changes Everything") ]