Re: [WINNT] Serwer plików

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Serwer plików
From: "Anerys" <spam.nie.jest@spoko.pl>
Date: Thu, 11 Jul 2013 23:29:06 +0200

Użytkownik "inst4nce" <inst4nce@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:51df1ce2$0$1457$65785112@news.neostrada.pl...
Co to znaczy, że chkdsk /r naprawia nośnik? Czy oznacza jakoś uszkodzone sektory, żeby system tam już nic nie zapisywał?

Tak, ten skrót myślowy oznacza, że po skanowaniu struktury logicznej, następuje skanowanie nośnika, jednostka alokacji z niesprawnym sektorem jest oznaczana jako uszkodzona (i już się nic nie zapisze), a dane, które da się odczytać, są przenoszone do innego sektora, a następnie ciąg jest przelinkowany, aby poprawnie wskazywało na miejsca, gdzie jest zapisany plik. Sektor nieczytelny zastępowany jest zerami. Jeśli zadano skanowanie struktury logicznej chkdsk /f (czy /p z konsoli odzyskiwania), a sprawdzanie napotka np. błąd odczytu MFT, bądź innego (meta)pliku systemowego, wtedy również przenosi na bok dane, które da radę odczytać, nieczytelny sektor zastępując zerami. Ale nie robi tego już z normalnymi plikami i tylko w NTFS tak działa. Po takim przeniesieniu stara się naprawić strukturę logiczną, jeśli pliki indeksu nie zostały uszkodzone, to brakujące/uszkodzone wpisy w MFT (jeśli walnęło we wpisy plików) zostaną uzupełnione. Objawem uszkodzenia nośnika w miejscach wpisów w MFT jest np. bardzo długie ładowanie systemu, i/lub odbywa się skokami, także, gdy uszkodzony dysk nie jest systemowym (system przy starcie maca wszystkie dyski i w razie kłopotu z odczytem na którymś, może się zmrozić). Czas ładowania może być wtedy BARDZO długi. Albo wręcz ładowanie może się zatrzymać (i będzie w kółko tasiemka się przesuwać i nic), jeśli uszkodzi się wpis pliku systemowego, odpowiedzialnego za ładowanie. Dlatego wówczas chkdsk /r eliminuje uszkodzone sektory z użycia i może sie zdarzyć, przy uszkodzeniu logicznym, że się źle podlinkuje. Dlatego przy wrażliwych danych zalecalbym najpierw odczytanie ich (z kategorycznym unikaniem jakiegokolwiek zapisu na dysk) i zabezpieczenie w backupie, a dopiero potem chkdsk /r. Wiem co piszę, można w niektórych rzadkich przypadkach stracić dane, po wykonaniu tej komendy, tak, jak opisałem. A wtedy moooże pomoże Get Data Back (for FAT / for NTFS), lub analogiczny inny.