Re: Windows Svr 2012 Std - licencjonowanie

Autor: Salata <salata_at_interia.nospam.pl>
Data: Thu, 14 Feb 2013 12:33:04 +0100

W dniu 2013-02-12 15:54, Jaskiniowiec pisze:
> Witam,
>
> Gdzie¶ na jakim¶ szkoleniu by³a mowa, ¿e w Windows Server 2012 Standard
> bêdzie mo¿na uruchomiæ tylko dwie wirtualne maszyny. Ka¿de dwie i
> kolejne maszyny wirtualne, to potrzeba zakupu kolejnych licencji (1 lic.
> = 2 VM).
>
> Czy dotyczy to wszystkich wirtualnych maszyn, czy tylko tych z Windows?
>
> Kolejna niejasno¶æ - co je¶li bêdê wirtualizowa³ XEN, albo ESX, a w nich
> ju¿ tyle maszyn ile zechcê? Jak to siê wówczas ma do licencji MS?
>
> Jak kto¶ ma w zak³adkach dok³adne wyja¶nienie tych zawi³o¶ci po polsku,
> [...]

Dobry temat, bo od jednego konsultant slyszalem co ponizej.

Na jednym fizycznie hoscie mozna w przypadku wersji 2012 Standard
postawic 2 maszyny wirtualne z Windows Server 2012 Std, nastepne 2
wirtualne maszyny dzialajace na 2012 Server beda wymagaly dodatkowej
licencji Windows Server 2012.
Nie jest wymagane uzywania do tego celu wylacznie hyper-v.

Ja od jakiegosc czasu korzystam z kilku fizycznych hostow opartych na
vsphere5 i tam mam 3 servery 2008R2, 2 linuxy, 2 desktopy z XP i zadnych
problemow licencyjnych podczas audytu nie stwierdzono. Kazda maszyna ma
1 licencje 2008 Enterprise nie liczac licencji na desktopy i inne
oprogramowanie dzialajace na vm-kach.

W 2012 pozbyli sie wersji Enterprise, wiec nowe zakupy bede opieral na
2x2012 Standard i tez nie bedzeie problemu.

--
regards
Salata